Plus minus noll, Konsum!




Plus minus noll, Konsum!

Jag bor i en liten by. Min närmsta affär är Konsum i Friggesund. Dit har jag sex kilometer. Där har jag handlat i alla år för att stödja butiken i bygden. Jag är tillika gift med en bonde som producerar mjölk. När sonen också ville bli bonde byggdes det en lösdriftsladugård 1999. Nu pratas det om att sätta in en robot till en mycket stor kostnad.

Hur blir det då med den Milko-mjölk som vår gård producerar? Mycket bra fråga! Ska vi också bli uppslurpade av Arla? Ja, det beror nog på den som köper mjölken. Vill du ha mjölk som producerats i Tyskland, Danmark eller Skåne? Som ska fraktas långa sträckor och förstöra miljön. Vill du ha öppna landskap? Glöm det om vi inte har några betande mular kvar här i vår trakt.

Så om Konsum Gävleborg också bara ska sälja Arla Foods mejeriprodukter som Coop Sverige nu tänker göra är det finito och good-bye med mitt handlande i Konsum i Frigge. Det blir det till att puttra till Ica.

Jag vet flera som kommer att bojkotta - ja, rent av gå ur - Konsumtionsföreningen. Det kommer jag också att göra. Jag kommer att klippa MedMera-kortet i bitar och tänka: Vill man ha måste man också ge! Man måste som bekant vara två för att kunna dansa tango!

Så Anders Stake, vd i Konsum Gävleborg, min fråga blir då: Om butiken i Friggesund läggs ner - vad har ni då vunnit i er strävan efter billig mjölk och stordriftsfördelar? För det är väl det ni är ute efter i ert kucklande med storföretaget Arla Foods?

Pengar är faktiskt inte allt! Det man vinner på karusellen kan man faktiskt förlora på gungan! Det brukar kallas för plus minus noll!

Helena Palén Olofsson

Bjuråker

Läs mer i Hudiksvalls Tidning

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter