Lokal mjölk kvar på Konsum




Lokal mjölk kvar på Konsum

Efter stora protester beslutade Konsum Gävleborg på onsdagen att Gefleortens produkter kommer att finnas kvar i Konsums sortiment även i framtiden.


Konsum övervägde länge att använda Arla som leverantör till sina mejeributiker i Gästrikland, men efter stora protester från handlare, konsumenter och mjölkbönder i länet backade Konsum Gävleborg på onsdagen.


- Nu har jag gjort det vi kallar min hemläxa och förankrat det här, så det är inga problem, säger Konsum Gävleborgs vd Anders Stake.

Per Blomqvist, vd för Gefleortens mejeri, är lättad över avtalet.

- Det känns skönt att komma ur den här ovissheten som vi har levt med sedan början på mars. Det blir ingen ytterligare konkurrens med Arlas produkter utöver det som finns redan idag, säger Per Blomqvist.

Anders Ekholm

Läs mer på SR


 Anders Stake, vd Konsum Gävleborg: "Nu har jag gjort min hemläxa" Läs även: Konstprotest mot mjölkbeslut

Konstprotest mot mjölkbeslut

Uppdaterad 13:25
Elva platser runt om i Gävle utsattes under natten mot onsdagen för en konstprotest. Flera plakat med bland annat texten "Konsum Gävleborg stödjer danskjävlar" samt en målad dansk flagga med koskit placerades bland annat utanför flera Konsumbutiker.

 Anders Stake, VD Konsum Gävleborg: " Jag tycker att det är beklämmande"  Hildemar Andersson: "Upp till betraktarna att tycka vad de vill"

Konstnären heter Hildemar Andersson och enligt honom är det här en reaktion på att Coop bestämt sig för att byta ut den lokala mjölken mot mjölk från Arla.

- Jag har tagit hem äkta koskit från Danmark för att ge tyngd åt det här. Det är inte miljövänligt att köra mjölk från Danmark eller Kallhäll i Stockholm och hit upp. Jag värnar om att närproducenterna ska finnas kvar, säger Hildemar Andersson.


Du tror inte att det här väcker anstöt hos folk som passerar?

- Det är upp till betraktarna att tycka vad de själva vill. Vi lever i ett land där vi har yttrandefrihet och vi har också fri konst.

Personalen på huvudkontoret Konsum Gävleborg i Gävle blev mycket illa berörd över konstprotesten som lades ut utanför ingången, berättar vd:n Anders Stake.

- Jag tycker att det är beklämmande att vår personal ska behöva stå ut med sånt här. När man förstod vad det var var det ett stort mått av rädsla också, säger Anders Stake.

Kommer ni påverkas av den här aktionen?

- Absolut inte. Förhandlingarna pågår och är snart klara så vi räknar med att kunna ge ett besked senast den 18:e, förhoppningsvis tidigare.

Läs mer på SR


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter