Delbetänkande SOU 2008:97 Styr samverkan - för bättre service till medborgarna




2009-03 -17
YTTRANDE
Finansdepartementet
103 33 STOCKHOLM
Delbetänkande SOU 2008:97 Styr samverkan - för bättre service till medborgarna


Sammanfattning

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva
instämmer i utredningens samtliga förslag. Vi
välkomnar regeringens initiativ att tillsätta en utredning med uppgift att ta sig an frågan om
hur samhällsservicen ska fungera för medborgarna. Frågan har varit aktuell under decennier
och behandlats på samtliga Landsbygdsriksdagar. Förvaltningskulturen där varje myndigh et
fungerar som ett separat stuprör är ett av de stora hindren för att samhällsservicen skall
fungera. Kanske är det en av anledningarna till att den offentliga servicen håller på att helt
försvinna från stora delar av landsbygden. Det är förvånande att det hittills varit så omöjligt
att förändra denna kultur. I vårt remissvar på Landsbygdsutredningen framförde vi därför
kravet att statens sektorsvisa reträtt från landsbygden måste stoppas.

Utredningen Styr samverkan - för bättre service till medborgarna har på ett förtjänstfullt sätt
analyserat och presenterat förslag, som om de genomförs, på ett dramatiskt sätt skulle
förändra livsvillkoren till det bättre för människor i hela landet. Den avgörande frågan
handlar om möjligheterna att genomföra förslagen. Utredaren visar att varken regeringen eller
riksdagen är tydliga gentemot myndigheterna. Det finns inga tydliga mål när det gäller god
service och samverkan. Styrningen är alltför svag. Statliga myndigheters samverkan med
kommunerna är inte utvecklad och kommer heller inte att bli det med mindre än att de
offentliga serviceaktörerna får tydliga och målinriktade direktiv. Det här är den svagaste
punkten när det gäller förverkligande av målsättningen och därför bör regeringen säkerställa
utfallet genom att ange tydliga riktlinjer.

Avsnitt 2 Tillgång till service i nuläget
Hela Sverige ska leva instämmer i den beskrivning som ges. Utredningen ger exempel på
medborgarservice och samverkanslösningar som utvecklats under åren. Samtidigt konstateras
att det finns särskilda problem i regioner med stora geografiska avstånd. Det är den verklighet
som Hela Sverige ska leva arbetar med. Goda exempel finns på servicelösningar genom till
exempel landsbygdshandeln. Men även denna är hotad på många håll. Ofta är det dödsstöten
för en by eller liten ort när den läggs ner. Landsbygdshandeln bör därför på allt sätt värnas.

Avsnitt 3 Problemidentifiering och analys
Hela Sverige ska leva instämmer i utredningens problemidentifiering och analys som sätter
fingret på viktiga skäl till att det inte fungerar. Varför samverkar inte kommuner och statliga
myndigheter? Varför är regeringen passiv när det gäller att utnyttja det egna styrmandatet?
Varför anger riksdagen inte tydliga mål för god service och samverkan? Utredaren visar att
det finns mycket att göra när det gäller styrningen. Det handlar om insikt och viljeinriktning.
Vår förhoppning är att regeringen ska ta tillvara utredningens analys.

Avsnitt 4 Struktur för tillgänglig service
Hela Sverige ska leva instämmer i utredningens förslag. Det är bra att utgå från en befintlig
servicestruktur. Lokala servicekontor, samverkanskontor med servicevägledare och
servicepunkter är bra förslag. Ur vår synvinkel är det angeläget att förslagen kommer även de
mindre orternas medborgare till godo. Givetvis bör samråd ske med kommunerna när statliga
servicekontor etableras så att man inte planerar var sig, något som utredningen funnit exempel
på. Det viktiga är att medborgarperspektivet säkerställs även här, eftersom kommunerna
själva ibland glömmer det, i sin iver att värna sin egen organisation.

Avsnitt 5 Styrning av service i samverkan
Hela Sverige ska leva instämmer i utredningens förslag om ett tydligare styrsystem. Särskilt
riksdagens och regeringens övergripande ansvar tydliggörs. Vi uppfattar det som helt
avgörande för att samverkan kring samhällsservicen ska implementeras i förvaltningskulturen.

Avsnitt 6 IT som verktyg i servicekanaler
Hela Sverige ska leva instämmer i utredningens förslag. För den som är förtrogen med
internetsamhället är det mycket lättare med myndighetskontakter. Många äldre är emellertid
inte alls delaktiga i det nya IT-samhället. Enligt uppgifter som utredaren redovisar står 2,3
miljoner vuxna svenskar utanför Internetvärlden. Även dessa människor har rätt att kräva
samhällsservice av det offentliga.

Avsnitt 7 Servicelösningar på landsbygden
Hela Sverige ska leva instämmer i utredningens förslag. Det är motsägelsefullt med
regeringens intention att samhällsservicen ska förbättras när det samtidigt är så många
medborgare, främst på landsbygden och glesbygden, som upplever att samhällsservicen hela
tiden försämras.

Små servicekontor på landsbygden och servicepunkter är förslag i rätt riktning. Det är också
grundservicepaket med samordning av kommersiella serviceleverantö rer och myndigheternas
servicepunkter samt en gemensam kommersiell och offentlig organisation för servicen. Det är
absolut nödvändigt med ett mer samlat ansvar för basservicen i de glest bebodda bygderna i
landet. Särskilt angeläget är förslaget om lantbrevbärare som mobila servicepunkter. Vi ser
fram emot fortsatta utredningar om dessa viktiga frågor.

De ideella organisationernas roll behandlas mer ingående i utredningens fortsatta arbete. Vi
tar aktiv del i det arbetet med utgångspunkten att det redan omfattande engagemang som finns
i många bygder kan vidareutvecklas och spridas över landet.

Vi anser att Landsbygdsprogrammet bör utnyttjas aktivt för att utveckla nya lösningar för
servicen, men konstaterar att det hittills har använts i mycket begränsad omfattning. Leader
visar på vilken dynamik och vilka möjligheter som finns när det offentliga, privata och ideella
samverkar.

Vi ser fram emot slutbetänkandet och kommande förslag om hur den sociala ekonomins
möjligheter kan tas tillvara. Vi vill understry ka betydelsen av att de fortsatta utredningar som
föreslås kan sjösättas snarast för att undvika ett glapp i arbetet och fortsatt avveckling av
servicen på landsbygden.

Vår förhoppning är att regeringen ska prioritera förslagen i utredningen och på ett kraftfullt
sätt ta initiativ till nödvändiga förändringar i rådande myndighetsstrukturer. Målet bör vara
tydligt - bättre service till medborgarna genom samverkan.



Karl-Erik Nilsson                                                                       Staffan Bond
Ordförande                                                                                  Kanslichef

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter