Älgkorv ska sälja Matlandet Sverige i Tyskland




Älgkorv ska sälja Matlandet Sverige i Tyskland

En handfull producenter och två landslagskockar ska lansera Sverige som Europas främsta matland. Jordbruksministern öppnade Sveriges monter på Grüne Woche.

Eskil Erlandsson kan ha hittat sitt egentliga kall. Han staplar lax och korv på knäckebröd med fart och förtjusning. Sveriges ambassadör i Tyskland, Ruth Jacoby, tvingas medge att jordbruksministern är den bättre kallskänkan av de två. Båda är på plats i det gigantiska mässområdet Messe Berlin för att inviga den svenska montern. Regeringen har lagt runt tre miljoner kronor för att få 325 kvadratmeter på en av världens största konsumentmässor, Grüne Woche.
- Sverige är kanske inte det första landet man tänker på när man tänker på fin mat. Det vill jag ändra på, sa Eskil Erlandsson vid invigningen.

Det mesta av utrymmet i montern tas upp av serveringen där två rätter erbjuds; en tunnbrödsrulle med älgkorv och lingon- och senapssås och ett knäckebröd med olika svenska delikatesser. Ulrika och Sofia Brydling, kockar, systrar och medlemmar i det svenska kocklandslaget har tagit fram menyn med utgångspunkt från de deltagande producenterna.
- Älgkorven med lingon är ju väldigt svensk, och passar bra i Tyskland. Med knäckebrödstallriken ville vi helt enkelt visa upp så många producenter som möjligt, förklarar Ulrika Brydling som ska laga mat i montern hela mässveckan.
En utställare som fått med sina produkter i båda rätterna är Annika Schrewelius som driver Hagelstads gårdsmejeri. Hon är en av fyra producenter från Öland som kommit med tack vare en särskild satsning från ön. Ost- och getköttsproducenten är övertygad om att Eskil Erlandssons ambition att göra Sverige till ett land som sammankopplas med Europas bästa mat är fullt genomförbar.
- Förutsättningarna finns, men vi har tappat mycket under perioden med industrialiserad mat. Vi måste få tillbaka kunskapen, säger Annika Schrewelius.

Förutom de fyra ölänningarna representeras de svenska producenterna av snapsen Elkschnapps och ett nätverk av tyska importörer av svenska specialiteter som polkagrisar och laxkorv. Visit Sweden och Bo på lantgård ställer också ut.
- Alla är otroligt bra exempel på den regionala kompetensen som bara växer, säger Evert Bränd som varit projektledare för den svenska montern.
1 600 utställare från 56 länder slåss om uppmärksamheten från de 400 000 besökare som väntas under veckan. Den svenska montern skiljer ut sig från de flesta andra genom att nästan helt undvika att spela på exotism.

Norge har till exempel trängt in samer, folkdräkter, lusekoftor och mytiska varelser i sin monter. Sveriges enda eftergift åt nationella stereotyper är älgvarningsskyltar på menyskyltarna och lågt spelad Abba i högtalarna. Och den blågula väggen bakom serveringen som antagligen mest för tankarna till Ikeavaruhus. Enligt Evert Bränd är den diskreta stilen ett medvetet val.
- Vi vet ganska väl vad tyskarna gillar och förknippar med Sverige. Kocklandslaget är välkänt i Tyskland, tävlingsgastronomi är mycket större här än i Sverige.

För att locka besökarna till den svenska montern har man annonserat i ett utskick inför Grüne Woche som gått ut till 1,5 miljoner hushåll i Berlinområdet. Några mer specifika mål för vad som ska uppnås med närvaron på mässan finns inte.
- Det är svårt med mätbara mål på en mässa. Vi ska träffa så många tyskar som möjligt och presentera Sverige som en matnation, säger Evert Bränd

Läs mer i Tidningen ATL

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter