Nu utökar skepparfrun...




Nu utökar skepparfrun

Första advent öppnade Skepparfruns skafferi i cent-rala Ockelbo. Med inriktning på att sälja matlådor och ekologiska varor kan ägarinnan Monica Andersson inte annat än konstatera att det har gått över förväntan.
I måndags utökade hon verksamheten då Skepparfruns restaurang i Norrsundet öppnade och då hon startade sin cateringverksamhet i Hamrångebygden.

I åtta år har Monica Andersson arrenderat restaurangen hos Stora Ensos massafabrik i Norrsundet. I slutet på förra året stängde fab-riken och för Monica blev det många funderingar på hur hon skulle göra för att få sin verksamhet att överleva.
- Jag hade under många år haft tankar på att etablera mig i Ockelbo, men det måste vara rätt plats för att jag skulle vilja göra det, säger Monica.
Så blev lokalerna bredvid optikern i centrala Ockelbo lediga och Monica tog chansen.
- När jag väl hade bestämt mig gick det fort och jag öppnade redan den första advent, säger hon med ett leende.
Efter drygt två månaders öppethållande kan hon glädjande konstatera att det går bättre än hon trodde.
- Jag säljer mellan 100 och 150 matlådor varje dag här i Ockelbo och redan när jag öppnar kommer det många äldre in och handlar dagens mat. Under lunchen blir det en rusning och sen är det lugnt en stund. Vid fyra börjar det komma mycket kunder igen då de handlar med sig mat hem till kvällen.

Maten lagar Monica, tillsammans med sina fyra anställda, i restaurangen i Norrsundet och den hämtas till Ockelbo på morgonen. - Jag får chansa på hur många matlådor jag tror att det kommer att gå åt varje dag, men det har hänt att jag har fått åka till Norr-sundet och hämta fler.
Förutom matlådor så har Monica sitt skafferi fyllt med ekologiska varor.
- En del av varorna är närproducerade. Jag har inget från Ockelbo än så länge, men jag ska kontakta några leverantörer får se om de är intresserade.

Även om Stora Enso har slagit igen sin fabrik så lever Monicas restaurang kvar i samhället. I måndags slog portarna till Skepparfruns restaurang upp, men skillnaden är att restaurangen nu är öppen för allmänheten.
- Jag har köpt ut restaurangen, men skalet hyr jag fortfarande, säger Monica.
I måndags startade även Monica sin verksamhet Skepparfruns catering.
- Jag kommer att köra ut mat-lådor i Hamrångebygden. Jag tänker prova ett tag så får jag se om det finns behov av det.

Skepparfrun har nu skafferi, restaurang och catering, men vem är egentligen Skepparfrun - är det Monica själv som gett namn åt verksamheten?
- Det är många som har funderat över det, men det är inte jag eller någon släkting som är skepparfrun, säger hon leende.
När hon köpte restaurangen i Norrsundet så började även funderingarna på vad den skulle heta och namn bollades med bland annat personal från GNA som brukade äta hos Monica när fabriken fortfarande fanns.
- Jag funderade bland annat på namnet Havsviken eftersom restaurangen ligger där den gör.
Men en dag serverade jag stekt fisk med skepparfruns sås och då var det en person från GNA som sa; Nu vet jag vad restaurangen ska heta, Skepparfruns restaurang. Och så fick det bli, säger Monica.

Linda Jonsson

Läs mer i Gästriklands Tidning

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter