Daniel har startat uppror för att rädda apoteket ...




Daniel har startat uppror för att rädda apoteket ...

Daniel Persson är övertygad om att privatägda apotek bara leder till sämre tillgänglighet och högre medicinpriser.

Därför har han dragit igång ett nationellt uppror för att rädda det statliga apoteksmonopolet.
- Det här en jätteviktig fråga som hamnat i skymundan av FRA och finanskris, säger den 24-åriga Storviksbon.

Apotekskramaren Daniel Persson är den nya tidens opinionsbildare, en sådan som utan varken stark organisation eller innehållsrik kampanjkassa bakom sig lyckas skapa stor uppmärksamhet i en enskild politisk fråga.


En trygghet

Via olika forum på internet har Daniel på kort tid fått uppbackning för sin kampanj "rädda apoteket" från privatpersoner i hela Sverige och från tunga organisationer som exempelvis PRO:s riksförbund.

- Historiskt sett har avregleringarna aldrig blivit lyckade. I det här fallet finns det defintivt inget som talar för att det ska bli bättre med en avmonopolisering. Jag säger inte att Apoteket är bra på allt. Men trots statligt monopol på försäljningen har vi bland de lägsta läkemedelspriserna i världen och en mycket hög tillgänglighet.

Tryggheten är ett annat argument som Daniel Persson för fram i sin kampanj mot privata apoteksföretag.

- I dag kan jag gå till Apoteket för att få professionella råd och lita på att personalen inte bara är ute efter att tjäna pengar på mig genom att få mig att köpa så dyr medicin som möjligt.

Storvik är, enligt Daniel Persson, en typisk glesbygdsort som riskerar att bli av med sitt apotek om verksamheten marknadsanpassas och blir styrd av krassa vinstintressen.

- För de äldre som inte har tillgång till bil är det viktigt att kunna gå direkt från hälsocentralen till Apoteket för att hämta ut sin medicin.

Pengar i fokus
Själv arbetar Daniel Persson som projektledare vid annat tidigare statligt ägt företag, Telia.

- Jag är uppväxt med en pappa som jobbade på Televerket och jag började själv att jobba på Telia direkt efter skolan. Det är den förändringen, från Televerket då kunderna var viktigast och när servicen alltid kom i första hand till dagens Telia då det enda viktiga är att ägarna ska tjäna så mycket pengar som möjligt, som jag tycker är fel, säger han.

Vad tycker du om att bli kallad apotekskramare?

- Det var ett roligt uttryck så det får väl folk gärna kalla mig för.

Läs mer i Arbetarbladet

Läs mer på räddaapoteket.nu


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter