Swessar leder resa till svenskbygderna




Swessar leder resa till svenskbygderna

Bishop Hill i Illinois är Sveriges förnämsta minnesmärke utomlands. På gravstenarna på kyrkogården kan besökarna läsa ortsnamn från Hälsingland som Alfta, Bollnäs och Söderala.

Gun-Marie Swessar leder en resa till Bishop Hill och andra svenskbygder i mellanvästern i USA i slutet av september. Hon är själv en stor vän av svenskbygderna och har gjort fem längre resor där under en tioårsperiod.
Hon har under denna tid hunnit bygga upp ett kontaktnät, som hon kommer att använda sig av under denna resa.
- Jag har daglig kontakt med mina vänner i Minnesota, Iowa och Illinois, dit vi ställer kosan denna gång. Min första tanke var att göra resan i rätt ordning emigranthistoriskt sett, det vill säga börja i Chicago och sluta i Minneapolis. Men nu åker vi baklänges och börjar i Minneapolis, säger Gun-Marie Swessar.

I mitten av 1800-talet tog de svenska emigranterna sig till Chicago från New York först med kanalbåtar som bogserades av ångbåtar på Hudsonfloden den 20 milen till Albany. Där började Eriekanalen och de grundgående båtarna drogs av hästar eller oxar.
Från Buffalo åkte man med ångbåt över de stora sjöarna till Chicago. Där köpte de in hästar, vagnar och proviant för den fortsätta till platser som Bishop Hill och Stratford (även kallat Lilla Ovanåker eftersom många kom just från Ovanåker dit) som är den tredje äldsta bosättningen i Iowa och dit resenärerna även kommer i september. I år firar Lilla Ovanåker 160 år.
- När jag lade upp programmet ville jag att vi skulle komma dit där många svenska invandrare kom. Det ska också vara ett roligt program. Jag har plockat ut det gottaste som finns att besöka, säger Gun-Marie Swessar.

Därför kommer det också att bli besök i USA:s största shoppingcenter, med nöjesfält och 600 butiker. Chicago kommer man att bese ordentligt med Andersonville, där svenskarna bodde, Swea restaurant och Swedish-American museum center.

Läs mer i tidningen Ljusnan

Kommentarer
Postat av: Kari Sjöstrand

Hej! Den här resan verkar jätteintressant. Jag är musiker bosatt i Undersvik, Hälsingland. Jag har genomfört två turnéer i USA och spelat på festivaler för skandinavisk musik bl.a. Funderar nu på en ny turné med vår duo. Det är väldigt tacksamt och roligt att komma över och ge en liten bit av vårt rika kulturarv. Jag letar just nu spelställen typ festivaler, muséer, föreningar o.s.v.

Hälksningar, Kari Sjöstrand, Karisma Musik

2009-04-24 @ 11:36:45
URL: http://www.karismamusik.se

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter