Dags att visa att regeringen menar allvar!







Broddetorp 2008-10-14

  

Till näringsdepartementet

  

Dags att visa att regeringen menar allvar!


Man har hela mandatperioden pratat om att man vill underlätta för företagare och att man ska kunna bo vart man vill i vårt
vackra land, men det medför att det behövs service i hela landet. En del av den servicen är betaltjänster och kassahantering
för alla som bor och verkar på landsbygd eller glesbygd.


När man läser på postens hemsida över postens verksamhet kan man läsa;


"Posten har en världsledande kvalitet och service. Genom Posten är det möjligt att nå alla hushåll och företag i
Sverige snabbt, säkert och kostnadseffektivt - oavsett om det handlar om ett enskilt brev eller större logistiklösningar."


När det gäller Svensk kassaservice har det bedrivits inom ett helägt dotterbolag vilket medför att man har kompetensen
inom sitt eget företag.

I regeringens proposition, som ligger till grund för riksdagsbeslutet, föreslås att staten genom upphandling ska säkerställa
att grundläggande kassatjänster finns att tillgå till rimliga priser i hela landet. Där marknaden inte erbjuder sådana tjänster
ska staten genom upphandling säkerställa att kunderna får fortsatt service.

Det medför dock vissa funderingar;

•·         Vad är service och hur vi ska få företagande och människor att bo och verka i hela landet.

•·         Hur kan det bli billigare att både köpa upp grundläggande kassatjänst samtidigt som man även har lantbrevbärare
som redan idag har kunskapen och utför denna tjänst? Det borde medföra dubbel kostnad om man inte nyttjar sin redan
kunniga personal. 

Kassaservicekontor;

Nordea har övertagit 76 kontor av 370 för att kunna säkerställa betalservicen på vissa orter. Det medför en ganska stor
nerdragning av kontor och de kontor som övertagits finns över hela landet men med tonvikt på Stockholm, Göteborg, Malmö
och Norrlandskusten. Det medför att en stor del av Sverige blir utan dessa servicekontor och den service det medför om
man inte vill byta bank.

Dock medför överlåtningen inte en lösning för de företag och privatpersoner som har svårt att ta sig till dessa kontor av olika
skäl.

Om man bor minst 3 mil från närmsta servicekontor kan man omfattas av speciella avtal som innebär att man kan få
in- och utbetalningar gjorda via uppköpt tjänst. Dagskassehantering ingår dessvärre inte i denna tjänst vilket medför att man
motarbetar en underlättning för företag på landsbygd och glesbygd.

Lantbrevbäring;

Lantbrevbäringen och dess utomordentliga service är oerhört viktig för att man ska kunna bo och driva företag i hela Sverige.


"PTS håller på och upphandlar tjänster som innebär att de som bor i glesbygd i ett hushåll där samtliga är 80 år eller
äldre, eller funktionsnedsatta, kan få sin post levererad till tomtgränsen i stället för till en lådsamling en bit från bostaden
och att man kan ta ut pengar och betala räkningar i anslutning till bostaden."

Som det ser ut i Sverige ser tomtgränser väldigt olika ut, en del har flera kilometer till tomtgränsen vilket medför
vissa svårigheter att hämta sin post oavsett om man är 70 eller 80 år och som det är skrivet så står det KAN.
Det medför alltså inte att man SKA få posten levererad till tomgräns.


Det finns många äldre som inte har tillgång till bil oavsett om man fyllt 70 eller 80 år och som inte har släktingar i närheten
och de får väldigt svårt att både ta ut pengar och betala räkningar.

Hur ska dessa människor kunna göra betalningsärenden?

Det medför också att de äldre som inte fyllt 80 år ska måsta ta sig till närmsta kontor för att utföra in och utbetalningar.
Det är inte acceptabelt!

"Vad gäller upphandling av grundläggande betaltjänster för funktionshindrade i glesbygd avser PTS att annonsera denna i
slutet av sommaren 2008. Avtalen, vad gäller denna del, kommer att träda i kraft den 1 januari 2009."


Hur har man tänkt att personer med funktionshinder ska utföra sina betaltjänster då all kassaservice stänger ner senast
30 november? Ska de ta sig till närmsta kontor eller har man tänkt sig att lantbrevbärarna ska göra undantag i sin service
till 31 december?


För företagare betyder lantbrevbärarnas betalservice och möjligheten att sätta in dagskassor en stor arbetsavlastning.
Arbetar man hela dagarna har man svårt att ta sig till ett kontor, som i värsta fall ligger nästan tre mil från företaget, för att
utföra detta då öppettiderna på servicekontoren inte alltid överensstämmer med ens egna öppettider.


När det gäller miljötänkandet så är det inte försvarbart att man ska åka till servicekontor som ligger upp till 3 mil bort istället
för att man har den servicen via lantbrevbäringen som medför att det är färre bilar som åker inom området av den orsaken.


Om man ser på möjligheter att utveckla postens verksamhet och försöka få fler samarbetsparter kan man få många vinster.
T.ex:

•·         Att man i samarbete med livsmedelsbutiker kör ut varor via lantbrevbäringen och på så sätt får en viss ersättning
           för detta samtidigt som man underlättar för butiksinnehavaren

•·         Att man ser sin service som en social del i samhället där man kanske kan utveckla ett samarbete med t.ex. hemtjänsten


Det finns mycket mer man kan göra för att få en helhet i vårt samhälle men det är två förslag som betyder mycket
framförallt för de äldre i vårt samhälle.


För de 189 000 000 kronor posten har köpt tjänster för av Kuponginlösen AB och Ica Banken AB kan man göra en hel del
utveckling, bibehålla kompetens inom företaget och behålla en god service där man fortfarande kan säga:


Posten har en världsledande kvalitet och service, tar ansvar för miljön och är en del i den långsiktigt ekonomiska och
hållbara utveckling av vårt samhälle.


Vi vill att regeringen ser över lantbrevbäringens service när det gäller:

•·         Dagskassehanteringen

•·         Att man ser till att man får sin post levererad så nära mottagaren som möjligt från och med 65 års ålder då man
           har förmånen att ha lantbrevbärare


Frågor som vi vill få svar på:

•·         Hur ska personer med funktionshinder få tillgång till grundläggande betalningsservice från och med den 30 
           november fram till den 1 januari?

•·         Hur ser man från regeringens sida att på att försöka utveckla postens service i samarbete med andra aktörer för att få ett
           hållbarare samhälle? T.ex. inom de förslag som gjorts ovan.



Hans Lundmark , ordf. i Länsbygderådet Skaraborg            

530 10 Vedum                                                                                       

Hem tele och fax: 0512-420 21 Bil.tfn: 0705-42 99 77               
[email protected]    
                                                                 
Karola Svensson, Verksamhetsledare Kaggården, Larv  

Falköpingsvägen 19 b
521 98 Broddetorp  
0500-49 13 62, 070-662 88 04   
[email protected]
               

                                                               


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter