2008 – dåligt kött, smaskiga semlor och ­ekonomisk kris




2008 - dåligt kött, smaskiga semlor och ­ekonomisk kris

Konsumentåret 2008 slutade med ekonomisk kollaps på världsmarknaden. Men började i dur med tillväxt, framåtskridande miljösatsningar och ett riktigt uppsving för lokal produktion och kvalitetslivsmedel.

Ett år är en ganska lång tid när det kommer till sammanfattningar av olika slag. Det klassiska exemplet är väl när musikåret ska sammanfattas och man konstaterar att den där skivan från januari känns otroligt gammal redan i december. Konsumentåret 2008 inleddes med en stor köttfärsbaksmälla. Skulle Ica resa sig efter matfusket som avslöjades före jul 2007? Jodå. Det gick väl ganska fort. Och på köpet fick före­taget ett utmärkt tillfälle att byta ut det lokala butikshanterade köttet mot centralpackat kött från Västerås med lång hållbarhet.

Vi förfasade oss över det där med ommärkta köttfärspaket ett tag. Men som så ofta sker när något blir riktigt stort slog pendeln tillbaka. Någon reagerade på vilka väldiga volymer kött som slängs i onödan i Sverige varje år. Siffran 30 000 djur som slaktas i onödan nämndes. Och vips så riktades kritiken mot märkningsreglerna i stället. "Kan inte jag som kund få avgöra själv om jag vill äta gammal mat" lät det. Men de mest högljudda missade målet. Det är faktiskt en väldigt stor skillnad mellan bäst före-märkningen och sista förbrukningsdag. Det gäller helt olika produkter. Och det är inte förbjudet att sälja mat med utgånget bäst före-datum. Det är bara det att handlaren hellre slänger än säljer till nedsatt pris. Så illa har det blivit.

Här i våra trakter öppnade Valbo köpstad söder om riksväg 80. Och i Hemlingby fortsätter bygget av bland annat Jula och City Gross jättebutiker.

Under hösten har vi fått läsa om upprörda handlare i centrum som rasar över höga hyror i Nian och Flanör. Det är inte lätt att göra någon korrekt analys av det här. Men det ska bli spännande att följa utvecklingen. För fastighetsägarna anser ju uppenbarligen att de centrala butikerna är så attraktiva att det finns hyresgäster som är beredda att betala mer än de nuvarande gör. Samtidigt går många butiker omkull, och skyller på för hög hyra och konkurrensen från den externa handeln. Som alltså ökar.

Vi får se hur det slutar.

Mina kära trotjänare i konsumentpanelen inledde 2008 med att äta ketchup. När jul- och nyårsmaten var avklarad högg de in på sju sorters ketchup och korade Felix som vinnare. "God smak och bra konsistens, så här ska ketchup smaka" blev omdömet.

I februari fortsatte frossandet. I det stora årliga semmeltestet drog semlan från Marangoni i Sandviken det längsta strået. I samma månad testade vi systemkameror och konstaterade att ingen egentligen var dålig. Tidningens trotjänarfotograf Halvan bjöd på några tips om fotografering, som du för övrigt hittar på vår hemsida.

I mars berättade vi att de stora butikskedjorna är dåliga på att erbjuda fisk som kommer från hållbara bestånd. Sedan dess har det faktiskt hänt en hel del i butikerna, vilket är glädjande. Fler produkter är MSC-märkta, och färre butiker säljer hotad torsk och tonfisk för att ta två exempel.

Ett test av tvättmedel visade att mittemellandyra medel som Skona, Nopa och Willys eget märke var väldigt mycket bättre än Ariel, Via och de andra dyra kändisarna. Allra renast blev det med Skona.

Sommarsäsongen betade vi av solkrämer, studsmattor, ridvästar och grästrimrar (vad heter trimmer i plural på svenska egentligen?).

Och så testade vi odlad lax och konstaterade föga förvånande att den innehåller lägre halter omega3-fettsyror än vild lax. Men att den är nyttig ändå.

Nyttigt är det också med vatten, konstaterade min kollega Anders Lindström som gjorde konsumentsidan när jag var föräldraledig. Han gjorde ett reportage om den nygamla trenden med hemmakolsyrat vatten. Sodastream vill gärna framhålla miljönyttan med att kolsyra kranvatten för att slippa transporter. Men hur smart är det då att företagets kolsyrepatroner transporteras till Tyskland för påfyllning?

Sedan gjorde jag comeback på sidan ungefär samtidigt som Jakob Markström inledde sin hittills suveräna säsong med Brynäs. Och efter det har det alltså gått utför. Med världsekonomin.

Var det här slutar vet ingen.

Men konsumentsidan tackar härmed för i år. Vi ses i januari.


Magnus Lundquist 026-159624 [email protected]

Läs mer i Gefle Dagblad


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter