Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 15 september 2009




Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 15 september 2009

Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion. Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser. Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
Länk till Charlotta & Larry i programmet Morronen i SR Gävleborg

Länk till presentation av Dyng-Bengt på SR Gävleborg

Länk till SR Gävleborg där du kan lyssna till alla Dyng-Bengts kåserier om landsbygden
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 15 September 2009. Det börjar 19,36 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
08.00 - 08.30 tisdag 15 sep 2009

Här kommer texten till programmet den 15 september 2009

Ja men tjörnare en Dyng-Bengt här…

Välkommen tillbaka till lite tisdagsmys…

Hur är det nu igen med Söderhamn är det inte den lilla orten som ligger utanför Trönö…

I somras var jag inbjuden och invigningstala för en mässa i Trönö…

Man kan inte låta bli att tänka på hur man där har lekt med tanken på att skaffa en egen valuta och hur jag nu tror att man ta me rackarn är på gång. För nu har man börjat odla egna pengar, nämligen Trönö-öringen så vi får väl se vilken växlingskurs det blir när den vuxit till sig.

Lokalproducerad mat ja jag har alltid undrat vart dessa trönöbygdensbrudar Trönögumman och RUT är. Dom syns och hörs men får aldrig träffa dom… Jag har hört att bakom trönögumman står en elak liten rackare men det är ju bara hörsägen.

Påtal om Trönögumman så hörde jag häromåret att man skulle utvidga varusortimentet från cider till att även innefatta lingonsylt och att man skulle gå tillväga på samma sätt som tidigare och jag väntar fortfarande på annonsen i tidningen om Trönögummans lingonvecka….

Söderblomsspelen

På tal om prosten Natan Söderblom som en gång tjänstgjorde i forsbacka och där döpte en nu bortgången kompis till en jag och efterträdes där av finnskogens Don Camillo Carl David Otzen som döpte na Disel Doris en där jänta som jag bruka fara och vänslas ve lite i mellan åt. Så det får bli min koppling till prosten…

Från prost till präst är ju inte steget långt och dom prata ju båda om Jesus och grabbarna och där i Trönö så har man väl fått tag i en riktigt klämmig rackare… Vad jag har hört så tyck ju allihop om honom där och han sticker ju verkligen ut…

Jag frågade en i byn efter en beskrivning på honom och fick till svar att han såg ut som en räka och bruka vara klädd i rosa tajts, balongjacka och en Beppehatt och hur det går ihop vet i rackarn men vem är jag och kritisera…

 Jag hörde nog att han strippade i kyrkan för ett tag sedan för det stod det ju till och med i ortstidningen och att na RUT och Trönögumman hade blivit alldeles till sig i småböxern och hoppats på mer …

Men det som fångar mig mest och berör lillhjärtat litegrann är alla hans historier som alltid slutar i en sensmoral om att alla duger som man är, och det tar jag av mig hatten för…

Att man sen kan hitta honom på Ica där han står och säljer präst ost och munkar samt att han ibland bara går runt i bygden som en vanlig man, gör en ju bara glad och full av godhet…

På tal om lokala hjältar så tycker jag att vi skall starta en Lokalhjältebingo som man kan sprida över hela länet. Där man har en massa bilder på lokala hjältar på en bricka och som man kryssar för när man pratat med dom med att skriva dit tid och plats och en autograf av den lokala hjälten… Tänk vad kul och så mycket ny människor vi skulle träffa…

Innan jag slute för idag gett jag berätt om min finske kompis som följde ve meg till pubkväll i skogen i helgen … vi var lagomt rund underfötterna  när vi kom fram och då sa han följande… "Det är bra konstigt, ipland tål man hur mycket som helst men ipland sänner man sig full på en suttifemma!

Nu blir det inte nå mer tisdagsmys förrän nästa vecka…

Ja jag het Dyng Bengt och jag kommer ifrån landsbygden så det ligger någonting i vad jag säger…


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter