Dalvik Oil kan vara vägen ur mackdöden




Dalvik Oil kan vara vägen ur mackdöden

Räddningen för de hotade bensinmackarna på landsbygden kan stavas Dalviks kvarn. Företaget levererar redan drivmedel till småorter i Dalarna och Gävleborg. Nu för de en diskussion med ägarna till macken i Torsåker som behöver hitta ny bränsleleverantör efter att OKQ8 sagt upp kontraktet.


Dalviks kvarn AB som har sin bas i Dalarna säljer främst villaolja, diesel, foder och värmepellets med lantbrukare som huvudkunder. Men under namnet Dalvik Oil levererar företaget även drivmedel både till egna anläggningar där de säljer bensin och diesel och till bensinmackar på orter som de stora oljebolagen har valt att lämna.

- Vi etablerar oss på konstiga, små ställen där inga andra vill vara, säger Håkan Söderlund som är vd.


Företaget köper bränsle från de stora oljebolagen i Gävle hamn och transporterar det sedan till slutkunden i egna tankbilar. Dalvik Oil finns på ett 20-tal ställen i Dalarna, Hälsingland och på två ställen i Gästrikland, Flyskärsvarvet i Bomhus och båthamnen vid Trebo i Sandviken.


"Jättespännande"


Nu kan de även bli räddningen för den nedläggningshotade bensinmacken i Torsåker.

- I och med mackdöden får vi en massa för frågningar och vi har en hela tiden nya projekt på gång, ett av dem är Torsåker där jag har pratat med killarna som har macken, säger Håkan Söderlund.

Björn Larsson som är delägare i macken i Torsåker tycker att det känns som en positiv kontakt.

- Det verkar jättespännande, men vi har inte fått något konkret förslag än, så vi får vänta och se.

Lösningen i Torsåker skulle vara Dalvik Oil levererar bensinen och macken säljer.

- När folk tankar får vi in kunderna till butiken och då kan vi sälja mer än bara bensin, säger Louise Larsson som är fru till delägare Björn och som också jobbar i butiken.


Det som gör att det ser ljust ut för just Torsåker är att de själva äger anläggningen med tankar och pumpar. På många andra ställen är problemet att oljebolaget äger anläggningen och att de river upp den när de flyr orten. Den stora kostnaden att investera i ny anläggning leder till att det inte går ihop rent ekonomiskt trots att man hittar en ny leverantör av bränsle. Åmot är ett sådant exempel.


Just nu går det att söka investeringsbidrag från den pott med pengar som regeringen har delat ut, med syfte att rädda kvar bensinmackarna på landsbygden. Länsstyrelsen i Gävleborg har en sammanlagt 3,4 miljoner kronor att fördela och flera ideella föreningar i Hälsingland har redan lämnat in ansökningar.

Läs mer i tidningen Arbetarbladet


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter