Satsa på elbilen
Satsa på elbilen
De är långsamma. De måste ständigt laddas. Och de är inte speciellt krocksäkra.
Så kan kritiken sammanfattas mot de elbilar som finns på marknaden. Och många av de miljödebattörer som tror på koldioxidfria elbilar brukar påpeka att det handlar om en avlägsen framtid innan elbilen får sitt definitiva genombrott.
Men för att ta ett konkret exempel: Mitsubishis nya elbil är inte långsam utan kommer upp i 150 kilometer i timmen. "i-Miev" behöver inte ständigt laddas då den kan köras 16 mil. Och väljer man att ladda bilen till 80 procent, så ska det bara ta 20 minuter.
Brittiska tidningen Independent har testat bilen och är lyrisk: den första krocktestade fyrsitsiga elbilen från en etablerad biltillverkare!
Kanske blir 2009 ett genombrottsår för elbilen. Kanske inte. Men en sak är säker: den har definitivt framtiden för sig.
Vi kan inte förutse hastigheten i teknikutvecklingen; lättast är väl att hänvisa till de exceptionella framsteg som skett inom hemelektroniken. Den dator, tv eller mobiltelefon som svenska konsumenter köper i dag är en helt annat produkt än den som såldes för fem år sedan. En mobil med några år på nacken har i dag en tung antikstämpel över sig.
Om fordonsindustrin hade varit lika innovativ som mobiltelefontillverkarna hade utsläppsnivåerna av koldioxid legat på en helt annan nivå.
Nu pågår världen över en intensiv forskning och utveckling av batterier för elfordon. Och precis som minneskapaciteten i en dator dramatiskt har förbättras år efter år lär motsvarade ske när det gäller batterikapaciteten. Konsumenterna kommer att få mycket mer batterikraft för pengarna.
Numera har vi inte längre bara ett oljeindustriellt komplex, utan också starka biobränsleintressen. LRF gillar naturligtvis inte elbilar.
Men efter de senaste årens debatt om biobränslenas nackdelar, som påverkan på den globala livsmedelsförsörjningen, borde det vara lättare, och inte bara för svenska politiker, att ta tydlig ställning för elbilen.
Dessutom är det betydligt energieffektivare att driva kraftverk med biobränsle och distribuera el till miljöbilarna. I stället för att försöka fylla Sverige med etanolmackar.
Regeringens egen tankesmedja, globaliseringsrådet, föreslog i maj förra året att just elbilar och plug-in-hybridbilar skulle särbehandlas positivt i förhållande till andra miljöbilar. Bland annat skulle miljöbilspremien fördubblas.
I stället har nu regeringen valt att förkorta miljöbilspremiens livslängd och stoppat tullbefrielsen för nya miljöbilar i Stockholm. Det är inte speciellt framåtsyftande.
Stockholm stad säger sig ha ambitionen att bli världens ledande elbilstad och sätter upp laddstolpar i samarbete med ett elbolag. Utmärkt.
Men man kunde göra betydligt mer: som att erbjuda gratis parkering för elbilar och presentera en tidsplan för att endast tillåta elbilar där huvudstaden har sina värsta avgashål.
Om Stockholmspolitikerna nu verkligen menar allvar med sin vision.
Läs mer i Expressen
Kommentarer
Trackback