Maud Olofsson om mackdöden: 'Tänk kreativt'




Maud Olofsson om mackdöden: 'Tänk kreativt'

'Mackdöden' debatterades i riksdagen i onsdags. Näringsminister Maud Olofsson (C), konstaterade att nedläggningarna går snabbt nu och att det gäller att tänka kreativt i gles- och landsbygd för att samordna servicen på bästa sätt.

-Regeringen har satsat 50 miljoner kronor extra på kommersiell glesbygdsservice, varav 30 miljoner ska användas för att säkerställa drivmedelsförsörjningen, sa hon.

Det kan handla om stöd till byalag som vill gå samman och ta över driften av en bensinmack, fortsatte Olofsson, och påpekade att det på flera håll i landet kommit fram bra och nytänkande lösningar.

- Vi måste nu sprida de goda exemplen över hela landet.

Ingen lösning

Däremot är det ingen lösning att ändra eller ta bort den så kallade pumplagen som kräver att bensinmackar som säljer över en viss volym även ska erbjuda alternativa drivmedel, enligt Olofsson.

-Pumplagen är inte roten till det onda. Det är något som bensinbolagen använder för att skylla ifrån sig, sa hon i riksdagsdebatten.

Det är också viktigt att konsumenterna i glesbygden rannsakar sig själv och funderar på hur trogen man är sina lokala handlare, fortsatte Olofsson.

-Handlar jag på Ica i Bygdeå? Ja, det gör jag. Köper jag mina julklappar i Robertsfors? Ja, det gör jag. Vill jag ha service i vardagen måste jag också handla där i min vardag, sa Maud Olofsson.

KARIN HÖRNFELDT

Läs mer i tidningen Västerbottens Kuriren


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter