Invandrare kan gå kurs i jordbruk




Invandrare kan gå kurs i jordbruk

Som en del i projektet Grön Integration ska Hushållningssällskapet Väst i Vänersborg starta en kurs för invandrare i jordbruk och trädgårdsarbete, uppger SR Väst.

Sanna Rahdi är agronom på Hushållningssällskapet Väst och projektledare för kursen. Hon är från Irak och säger att 90 procent av de invandrare från Irak, Palestina och Libanon som hon pratar med har jordbrukarbakgrund.

Syftet med projektet Grön Integration är att få fler utlandsfödda att flytta till landsbygden och eventuellt starta egna företag där. En möjlighet är att börja odla grödor som idag inte odlas i Sverige.

Läs mer i tidningen ATL


Kommentarer
Postat av: Barbara

Fantastiskt bra idee!!!

Man ska ta vara på de resurser som finns, dessutom inte alla vi bo i städer, som tur är.



Lycka till



/barbara

2009-01-08 @ 12:48:39
Postat av: Christer Kallin

Hej Barbara,



Jag skrev faktiskt ett par projekt ideer om detta för ett par, tre år sedan som jag försökte implementera bland den ideella sektorn. Det gick ut på att arrendera mark på landsbygden och låta utlandsfödda få möjlighet att utveckla och producera varor/produkter och sedemera sälja på någontyp av bondensmarknad och en lokal butik/resturang. Stad och land, hand i hand, du vet:-)



Ha en bra dag min vän



MVH



Christer Kallin

2009-01-08 @ 15:42:53
Postat av: Barbara

Hej Christer,



Som sagt fantastiskt idee och du SKA fortsätta att skriva om det till "hand i hand" tills åsnor fattar!

Det jätte viktigt att inte ge upp om man vet att ens idee är bra och kan hjälpa många...

Så fortsätt!!! annars blir jag arg på dig :-)



Kram

/barbara



P.S.

Speciellt i dessa tider med sååå stor arbetslöshet i städer.

Se det som en chans för att folk ska stanna på landet eller t.o.m. flytta från "torktummlare"

2009-01-09 @ 07:28:50
Postat av: Christer Kallin

Hej Barbara,



Mitt hjärta brinner för sådana här frågor så du behöver inte bli arg på mig...:-) Ska ta en kurs i att bröla som en åsna så jag gör mig förstådd bara...;-)



Ha en bra dag min vän



MVH



Christer Kallin

2009-01-09 @ 20:00:27

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter