I Granö hålls macken vid liv




I Granö hålls macken vid liv

Mackdöden sveper över Sverige. Om tre år kan nästan en tredjedel av bensinstationerna vara nedlagda.
Samtidigt finns en motrörelse med små lokala föreningar som tar över driften eller startar egna bensinmackar på landsbygden.

Branschen pratar om en strukturomvandling - och den är ny. I december förra året fanns det 3.500 försäljningsställen för drivmedel runt om i landet. Av dessa var cirka 1.900 bemannade stationer, resten automatstationer. Under 2008 har 400 av dem försvunnit.

Svensk Bensinhandel, som organiserar landets 1.400 fria bensinhandlare, gör bedömningen att omkring ett tusen försäljningsställen kommer att läggas ner fram till i december 2010.

- Bensinbolagen har gått från affärsidén att de ska vara representerade där det är viktigt, till att varje bensinstation ska vara lönsam, säger Robert Dimmlich, vd på svensk Bensinhandel.

Statoil ska till exempel lägga ner 10 procent av sina bensinstationer och omvandla 30 procent till automatstationer.

- Marginalerna på drivmedel är små samtidigt som försäljningen sjunker. Vi kan inte driva stationer som inte är lönsamma, varje station måste stå på egna ben, säger Helena Vornstedt, informationschef på Statoil.

Helena Vornstedt pekar på att dagens bilar drar mindre bränsle vilket gör att försäljningen sjunkit. Samtidigt menar hon att kundmönstret har förändrats - människor tankar inte alltid där de bor utan där de arbetar, det vill säga många gånger i tätorterna.

Ett annat skäl till mackdöden är den så kallade pumplagen, menar kritikerna till lagen. Lagen från 2005 tvingar mackarna att sälja minst ett förnyelsebart drivmedel, som exempelvis etanol. Lagen har införts stegvis och från och med 2009 gäller den alla mackar som säljer över 1.000 kubikmeter bensin per år.

Det är dyrt att sätta in nya pumpar och eftersom lönsamheten går neråt för mackarna blir det svårt för små bensinstationer att ha råd med investeringen. Följden kan bli att de i stället lägger ner - och att människor får köra långa sträckor för att tanka.

- Miljölagstiftningen har bra syften men det slår fel för glesbygden. Statsmakten kanske borde fundera på om det finns sätt att rädda de mindre mackarna, exempelvis genom bidrag till pumpar med förnybart bränsle, säger Peter Malmsten på Glesbygdsverket.

På flera platser runt om i landet har människor tagit saken i egna händer när macken försvunnit. Ekonomiska föreningar har tagit över driften eller startat egna automatstationer.

Granö i Västerbotten är ett exempel. Efter att ha varit utan bensinmack i ett par år beslutade sig människorna i bygden för att starta en egen automatstation.

Via en ekonomisk förening såldes andelar i macken och man fick investeringsstöd av länsstyrelsen och via Vattenfalls bygdemedel. Dessutom fick föreningen nästan en kubikmeter gratis etanol av Bio fuel region.

Efter ett års hårt arbete och många frivilliga arbetstimmar kunde macken invigas för två år sedan. Sedan dess har försäljningen gått uppåt.

- En mack är lika viktig som affären och skolan. Den är en hörnpelare för bygdens överlevnad, säger Rune Jacobsson, en av eldsjälarna bakom macken.

Bybon och mackdelägaren Sverker Sundqvist håller med.

- Det får stora följer om människor måste åka bort från byn för att tanka. Då kanske de även handlar mat, och det påverkar vår byaffär negativt. Det blir i förlängningen en utarmning av bygden, säger Sverker Sundqvist.

Läs mer i Dagens Nyheter

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter