Dyng-Bengt spanar på Västmanland...





Hej Dyng-Bengt här,


Nu är det dags för en spaning igen...


Jag tog se-pe lådan och drog till en kooompiiis i Västmanland förra veckan. Vi kan kalla han för Lill-Snorre för det gör jag sedan jag såg det där barnprogrammet Midgård på TV för x antal år sedan och dessutom är han en riktig viking. Vi hade samlats ett gäng för att diskutera lokal utveckling på landsbygden. Då brukar det alltid vara högt i tak och vi är inte alltid överens som till exempel när vi diskuterade lokala planer i bygder och serviceförsörjningsplaner i kommunerna och hur dessa bör höra ihop med landsbygdsprogram i kommun, län, region samt senare i ett nationellt program där man börjat ifrån rätt håll med bygderna... Eller varför vi inte har mindre krångel så att vi kan få ha fler gårdsbutiker där landsbygdens lokalproducerade mat kan frodas och växa i försäljningsvolym samt varför den enda klöver som mjölkbönderna får se efter alla kostnader är betalda är på ängen. Men att det kanske är det som är poängen för Milko och andra medlemsägda företag som skall jobba för medlemmarnas bästa. Istället vill man se dagens bonde bära kostym och ha en bank som är rädd om denne bonde för att de äger 110% av gården. Det är då det är så härligt när en av oss brukar säga att mamma hennes är kristen och pappa är muslim och att hon därför är jättebra på konfliktlösningar så vi kallar henne för vår egen kris-mus. Hon bara går in och får till det så att vi är överens om att vi är oense.


Det var då jag insåg att i alla kooompiis-gäng och föreningar finnes det alltid någon som är "nallta klent grädda". Om ni tänker efter så vet ni mycket väl att så är fallet, eller hur...? Dessutom vet ju alla om det men om det skulle var så att du inte vet om vem det är som är "klent grädda" så kanske du skall klia dig i huvudet och fundera en sväng. Hur det står till mer den här killen får ni själv avgöra ...


Han berättade att han just varit utomlands och kommit hem ifrån Thailand. Han berättade ingående om allt han hade varit med om på ett personligt vis som han alltid brukar göra. Till sist säger han att kvinnorna där borta är helt underbara. "De älskar mig och skrattar till alla mina skämt men en av dem frågade om jag var väldigt rik och när jag frågade varför hon trodde de så sa hon: ‘Ja men du är ju så fet...' och sen la hon till att jag skulle få ta med henne hem för 20 dollar men då tyckte jag måttet var rågat för inte rackarn tänkte jag åka med Ryan Air hem."


Jag undrar om det inte var några språkförbistringar där och det inte var immigrationsfrågor hon pratade om utan det bara var ett sätt att sälja en god frukost till dagen efter... Men slutet blev gott med tanke på hur samtalet började och vi hittade alla vem som var "nallta klent grädda" och han kanske började förstå att han blev missförstådd...


Nä nu har jag inte tid med Er längre för nu skall jag ut till djura ...


Med vänlig hälsning



Dyng-Bengt

Er egna lilla skitstövel


Kommentarer
Postat av: Kalaspinglan från Byn

Tänk att du alltid får till det så bra i dina texter. Heja Dyng-Bengt! Jag känner flera som är "nallta klent grädda" :o)))

2009-01-19 @ 19:20:16
Postat av: Dyng-Bengt

Tjörnare Kalaspinglan från byn,



Nu blev jeg alldeles till mä i småböxern när he ä nån söm tyck öm ola mine...



Puss och kram samt nyp i stjärten...



Dyng-Bengt

2009-01-19 @ 20:13:57

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter