Fler bensinmackar går under





Fler bensinmackar går under

Mackdöden kommer att accelerera. När även små mackar måste erbjuda alternativa drivmedel nästa år har de att välja på närmast oöverkomliga investeringar eller nedläggning, spår Svensk bensinhandel.

På fredagen fattade regeringen det beslut som många fruktat. Från och med den 1 mars 2009 tvingas alla bensinmackar som säljer mer än tusen kubikmeter fossila drivmedel per år att även erbjuda förnyelsebara."En stor andel av våra medlemmar lever redan på marginalen och har inte råd med de investeringar som behövs för att sälja alternativa drivmedel, säger Svensk bensinhandels vd Robert Dimmlich."

"Sista utposten bort"
Han hade föredragit att regeringen skjutit på beslutet, det så kallade tredje steget i pumplagen."Det här är ingenting som vi i grund och botten vill hindra. Men vi hade hoppats att regeringen åtminstone undersökt konsekvenserna ordentligt."
Nu fruktar Dimmlich att ett hundratal bensinmackar går under - utöver de omkring tusen som Svensk bensinhandel 2007 förutspådde kommer att försvinna i branschens pågående rationaliseringsvåg.
Med bensinmackarna försvinner i värsta fall inte bara möjligheten att tanka på nära håll."Det som händer i dag är att den sista bensinstationen försvinner på många mindre orter. Där stationen är den sista utposten försvinner allt ifrån postgirohantering till apoteksombud, säger Dimmlich till TT."

Föreslår andra lösningar
Men närservicen mackarna erbjudit kommer inte att försvinna även om vissa mackar gör det, enligt Jöran Hägglund (c), statssekreterare på näringsdepartementet. Regeringens stöd för konsumentfrågor har stärkts med 50 miljoner kronor och flera länsstyrelser har fått i uppdrag att kartlägga hur man kan säkerställa att det finns serviceplatser på rimliga avstånd.
Sedan blir det upp till varje län att i samarbete med bensinbolag, livsmedelsbutiker och andra kedjor se till att det fungerar."Hittills har ju varje bensinkedja för sig gjort strukturomvandlingar, oberoende av utvecklingen i övrigt. Om nu ett län säger sig vilja ha bred service på vissa orter får bolagen själva fundera över om de vill vara med eller inte, säger Hägglund till TT."
I de län där modellen redan prövats säger Hägglund att den fungerat väl.

Osolidariska konsumenter
Dimmlich tror att bensinbolagen kan vara intresserade - men inte om det visar sig bli oekonomiskt."Oljebolagen tänker i dag extremt krasst marknadsmässigt. Blir det för dyrt att leverera drivmedel till en station på landsbygden så lägger man ner den. För 5-6 år sedan såg man det strategiskt viktiga i att ha stationer på vissa orter."
Att landsortsborna själva ska rädda de nedläggningshotade småmackarna genom solidarisk konsumtion tror Dimmlich inte på."Till syvende och sist handlar människor mycket mer med plånboken än vad hjärtat tycker att de borde göra."

FAKTA
När Svenska petroleuminstitutet 1968 började föra statistik över försäljningsställen av motorbränsle fanns 8 927 mackar. Första januari 2008 var antalet nere på 3 586.
I början av 2007 spådde Svensk bensinhandel att bara omkring 2 500 tankställen kommer att finnas kvar när branschens strukturrationaliseringar är klara. Prognosen ligger fortfarande fast.

BAKGRUND
År 2005 drev den dåvarande socialdemokratiska regeringen, tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet, igenom pumplagen vars syfte var att stegvis påskynda övergången till miljövänligare bilbränslen.
När lagen infördes i april 2006 tvingades alla mackar som sålde minst 3 000 kubikmeter fossilt bränsle per år att också erbjuda minst ett förnyelsebart drivmedel.
I mars 2009 genomförs det sista, tredje steget, då pumplagen kommer att omfatta alla som säljer minst 1 000 kubikmeter fossilt bränsle per år.
Lagen har kritiserats för att bidra till mackdöden då vissa bensinstationen inte klarar av investeringskostnaderna på minst 250 000 kronor för att införa alternativa drivmedel.
Många menar också att höga investeringskostnader gör att många mackar väljer det billigaste investeringsalternativet, etanol, ett drivmedel som kritiserats på senare tid, bland annat för att det konkurrerar med världens matproduktion om resurserna.


Läs mer i tidningen Bilsport

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter