Gotländskt biogasprojekt får beröm




Gotländskt biogasprojekt får beröm

Lundaforskaren Pål Börjesson ger de gotländska betodlarna en eloge för att de vågar satsa på biogas, uppger Sveriges Radio Gotland.

Pål Börjesson är i grunden agronom men även docent i miljö- och energisystem vid Lunds Tekniska Högskola. Han tycker det är bra att de gotländska bönderna utgår från en lokalt välkänd gröda när de satsar på biogas. Han säger också att alla tekniker är dyra i början men att någon måste våga satsa för att få fart på utvecklingen.

På Gotland pågår för närvarande försöksodlingar av energibetor. Något man måste ta reda på är om betorna som ska användas till hoigas kan lagras efter skörd eller eventuellt skördas först på våren. Vid biogasproduktion krävs nämligen en jämn tillförsel av råvara året runt.

Läs artikeln i ATL


Kommentarer
Postat av: Emma Damm

Jag vet att jag är jobbig, men rösta gärna på mitt linne med min kost på här: http://www.yourmoda.se/linnen/Show.aspx?id=482

Massa kramar

2009-05-12 @ 12:26:00
URL: http://emmadamm.blogg.se/

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter