Stoppa mackdöden!




Stoppa mackdöden!

Hur det än blir med elbilar och andra klimatvänliga fortskaffningsmedel i framtiden kommer vi inte ifrån behovet av att tanka de bilar vi tvingas köra i dag. I synnerhet landsbygdens folk kan konstatera att detta blir svårare och svårare. 500 bensinmackar har lagts ned i Sverige sedan 2007. Och fler blir det. Många fler...

Än är det inte så långt gånget, ens i norra Norrland, att man har tomt i tanken när man kommer hem efter att ha varit och tankat. Men på lite längre sikt är det faktiskt ingen utopi.

I debatten om mackdöden hamnar ofta politiken - läs regeringen - i skottgluggen. Bakgrunden är den så kallade pumplagen, som enligt riksdagsbeslut skärps nu i mars. Enligt den lagen ska alla bensinmackar som säljer mer än 1 000 kubikmeter fossilt bränsle per år också kunna tillhandahålla förnyelsebart bränsle, till exempel etanol eller biogas. Att installera en sådan pump kostar minst en kvarts miljon. 1 000 kubikmeter är detsamma som en miljon liter. Få, om ens någon, av landsbygdens mindre mackar har så stor försäljning att de behöver investera i etanol- eller gaspumpar. Så det argumentet faller, åtminstone delvis.

I stället är det bensinbolagen som driver på utvecklingen mot färre men större mackar. Med enklast tänkbara matematik kommer de fram till att det är billigare att transportera drivmedel till ett mindre antal större tankställen än till ett större antal småställen. Då blir de redan lönsamma bolagen ännu lönsammare.

Krav på nya och mer sofistikerade kortläsare, för att förhindra bedrägerier, finns också med i den bild av verkligheten som bensinbolagen vill rättfärdiggöra sina nedläggningar med. Ett fåtal kortläsare kostar ju onekligen mindre att köpa än ett flertal - inte per styck, men totalt. En liten strimma ljus kan dock skönjas, nämligen i det soliga Värmland. Där har företagsamma glesbygdsbor dragit igång ett projekt, Bymacken, som fått stöd av EU:s landsbygdsprogram. Kärnan är en ideell förening med ett minimum av administration. Via en regional upphandling har Bymacken köpt in drivmedel, kassasystem, kortläsare och liknande faciliteter som behövs för att hålla en bensinmack i drift. Sedan oktober månad, då den första Bymacken öppnades, har totalt åtta tankställen öppnats i Värmland. Totalt siktar man på mellan 15 och 20 enbart i hemlänet. Sedan är det meningen att konceptet ska sprida sig till andra delar av landet. Gissa om det behövs!

Chefredaktör
Bo Pettersson

Läs mer i tidningen Gästriklands Tidning

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter