Nu har Bårslöv en butik igen




Nu har Bårslöv en butik igen

Bårslöv har åter fått en butik. Det är en viktig injektion för orten och början på ett samarbete mellan näringsliv och byalag.

I torsdags utvärderades projektet Modellen där samhällsentreprenören Carlos Ejemyr Rojas anlitats för att hitta Bårslövs starka sidor.


- Det var viktigt att någon kom utifrån och sa att han tror på Bårslöv. Ett tag såg vi ingen ljusning, men detta gav oss ny kraft, säger byalagets ordförande Maja Johansson.


Projektet satte igång lite samarbeten över gränserna. En stark önskan i Bårslöv var att åter få en affär på orten, inte minst för alla de äldre bybornas skull.


Byalaget pratade med pizzeriaägaren Ahmed Sunay, som till vardags kallas Sam. Nu har han fördubblat ytan på sin lokal och startat en närbutik intill pizzerian. Den är öppen mellan klockan 9 och 22 och varje morgon bakar han färskt bröd i pizzaugnen.

- Folk tyckte det var så tyst i centrum och önskade en butik. Jag vill hjälpa till och har ett bra samarbete med byalaget, säger Ahmed Sunay.


Byalaget stöttar den nya butiken med marknadsföringen. Det är viktigt att Bårslövsborna handlar där för att affären ska kunna vara kvar.

- Jag får prova mig fram med vilka öppettider jag ska ha och vilka varor. Det är en närbutik och vi kan inte ha samma utbud och priser som en stormarknad, säger Ahmed Sunay.


Pizzerian är öppen från klockan 3 på eftermiddagarna, men det finns en önskan att pensionärerna på orten skulle ha ett ställe att äta lunch på. I så fall får samarbetet utökas ännu mer och kanske även vård- och omsorgsförvaltningen vara med.


- Jag jobbar redan för mycket, så jag klarar inte av att även servera lunch. Men jag har lokalen om någon annan kunde sköta lunchen, säger Ahmed Sunay.


En ökad satsning på Bårslövs pensionärer är prioriterat av byalaget.

- Vi skulle kunna stå för informationen till de gamla och bokningar, reklamblad och annat. Pizzerian kunde kanske bli en samlingspunkt även till lunch, säger Maja Johansson.

I Träffpunkten, som ligger i samma byggnad, är det fullt med aktiviteter. Café varje onsdag och fredag. Dessutom kurser i släktforskning, gympa, canasta, bingo och nyligen visade Välluvs hembygdsmuseum gamla filmer från Bårslöv. Det lockade 34 personer.


Pensionärerna är glada för närbutiken.

- Man kan inte köpa middagsmat, men allt annat handlar jag där, säger Inger Lidén.

- Det är viktigt att Bårslöv inte helt somnar in. Jag hoppas det går bra för Sam, säger Göran Sjöholm.

Andra glädjeämnen i byn är att arbetet med nya cykelvägen till Råå är igång. Den ska vara klar till sommaren. Planer finns också på att linje 1 ska gå till Bårslöv en gång i timmen på dagtid. Antagligen från juni när sommartidtabellen kommer.


- Bårslöv är på rätt väg. Äntligen har vi fått loss flera viktiga bitar som folk har tjatat om i åratal, säger Maja Johansson.


Peter Carlson

Läs mer i tidningen HD


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter