Lokal mjölk går hem i Uppland




Lokal mjölk går hem i Uppland

Mervärde är nyckelordet för Elisabeth Gauffin och hennes kollegor i den ekonomiska föreningen Sju gårdar. Deras lokalproducerade ekomjölk har gjort succé hos konsumenterna i Uppland.

STABBY ATL
För en månad sedan släpptes mjölken från de sju gårdarna ut i butik. På Ica Maxi utanför Uppsala frågade kunderna efter mjölken innan den ens fanns. Och i den butik ATL besöker säljer Sju gårdars mjölk bra på Arlas bekostnad trots att den är en krona dyrare än Arlas ekomjölk.

Sist ut att gå över
De gårdar som slog sig samman för att via Gefleortens mejeri leverera färskmjölk till närmarknaden har länge varit ekoproducenter.
- Vi var väl de sista när vi gick över 2004, säger Elisabeth Gauffin som driver en av gårdarna utanför Uppsala tillsammans med maken Göran och de bägge sönerna Lasse och Erik.

Överlevnad
Lokalproducerat och ekologiskt borde vara ett mervärde som går att sälja in hos konsumenterna och ta betalt för, resonerade Upplandsbönderna.
Att fortsätta leverera till Arla var däremot inget alternativ för familjen Gauffin.
- Vi har för små volymer,
det klarar inte Arla, säger Elisabeth Gauffin som har ett för­flutet i Arla Foods styrelse.
Som för alla svenska mjölkbönder var det frågan om hur man ska överleva på sikt som för Upplandsbönderna fick sitt svar i konceptet ekologiskt och närproducerat.

Lyssna på konsumenterna
- Vi svenska bönder har inte förstått hur viktig kommunikationen med konsumenterna är, konstaterar Elisabeth Gauffin samtidigt som hon berättar hur mycket mer jobb det är att vara med och bygga ett nytt eget ­varumärke. Många möten, besök i butiker och beslut som måste fattas i samförstånd med de andra gårdarna.
Men att det också är roligt intygar sonen Lasse som flera gånger varit ute i butiker och "demat", alltså mött konsumenter i butik. När vi sitter och pratar runt köksbordet går det inte att ta miste på entusiasmen. De bägge sönerna som nu är på väg in i familjeföretaget på allvar räknar redan på nytt kostall och mjölkrobotar.

Öka avkastningen per ko
Visserligen ser det tufft ut för mjölkproducenterna just nu men det finns möjligheter. Avkastningen per ko ligger hos Gauffins på drygt 8?000 kilo.
- Målet är att nå upp till 9?000 kilo, säger Lasse och ser ut som han har en plan för att komma dit.
Mamma Elisabeth tror inte att deras modell passar för alla mjölkbönder. Men menar att det svenska mervärdet är något alla borde kunna sälja in, även Arla.
Hur ekonomin ser ut är för tidigt att säga. Planen är förstås att mervärdet också ska synas i plånboken. Så här långt verkar det fungera eftersom konsumenterna uppenbarligen är beredda att betala en krona extra för den lokalproducerade ekologiska mjölken.
Den pågående maktkampen på den svenska mjölkmarknaden vill Elisabeth Gauffin egentligen inte kommentera men säger:
- Arla har ett ansvar för oss alla. Är man väldigt stor måste man också vara väldigt snäll, som Pippi Långstrump uttryckte det.

Läs mer i tidningen ATL

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter