Hydromacken lägger ner till påsk




Hydromacken lägger ner till påsk

Ledet av bemannade bensinmackar glesnar i Mjölby. På måndagen stod det klart att Hydromacken på Kungsvägen 15 läggs ner till påsk.


Därmed försvinner fem arbetstillfällen i Mjölby. Det blir inte ens en några automatpumpar kvar.

- Vi är en av de 1 200 bensinstationer som ska läggas ner i det här landet, säger Åsa Pettersson som genom firman Åsas Bensin & Service drivit macken i sju år. Det är tråkigt och beklagligt men jag har inte förmått Norsk Hydro att ändra sina planer.


Dyrbara investeringar

Indirekt är det regeringens krav att mackar som säljer över en viss volym bensin och diesel också ska tillhandahålla biobränsle. En sådan investering kostar en halv miljon kronor och den kostnaden anses inte anläggningen klara. Men Åsa säger att macken är lönsam med nuvarande förutsättningar.


Finns det en chans att närbutiken överlever?

- Nej, beslutet gäller hela anläggningen och vår sista arbetsdag blir skärtorsdagen 9 april. Det är tveksam om enbart en närbutik lönar sig utan draghjälp av bensinkunderna, säger Åsa Pettersson som på måndagen besökte arbetsförmedlingen för första gången i sitt liv.

- Jag har jobbat sammanlagt 20 år i den här branschen och slitit hårt under de senaste sju åren som egen företagare för att bygga upp en stabil kundkrets. Så det är svårt både för mig och min personal att acceptera ett nedläggningsbeslut. Kunderna är ledsna också.


Saneringskostnader

Åsas företag är tredjehandshyresgäst. Hon hyr av Norsk Hydro som i sin tur hyr av fastighetsägaren vilken är bosatt i Linköping. Att lägga ner en bensinmack är förenat med höga saneringskostnader och efter förhandlingar har Norsk Hydro tagit på sig den kostnaden.

Stig Muhrman, bosatt på S:t Persgatan, beklagar utvecklingen. Allra helst som närbutiken servar åtskilliga hushåll i den östra stadsdelen.


Fattigdomsbevis

- En infart från Linköping utan bensinstation och ingen kommersiell service på denna sidan centrum är ett fattigdomsbevis. Vi är på väg att få samma problem som glesbygdskommuner i Norrland, säger Stig Muhrman.

- Sådana infrastrukturproblem kanske vore något för kommunen och dess näringslivschef Peter Larsson att fundera över.


I och med nedläggningen av Hydro återstår fortfarande Statoilmacken och Preem-macken av de bemannade bensinmackarna i Mjölby tätort. Hösten 2007 lades OK Q8-macken på Kungshöga ner. Däremot finns det gott om automatstationer.


Anders Jacobsson

Läs mer i tidningen Corren

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter