En strålande satsning och Birgitta spar pengar




En strålande satsning och Birgitta spar pengar

Solfångare är på väg att bli vanligt. I Gävleborgs län har över 550 husägare beviljats bidrag för att installera solvärme. För Birgitta Larsson i Bomhus kändes det rätt att välja miljövänlig värme.
- Jag är hellre beroende av solen än elbolagen, säger hon.

För hennes del kom beslutet när det var dags att byta ut husets oljepanna. Oljan hade sinat och det kändes fel att fylla på.

- Jag ville ha ett miljövänligt alternativ och tyckte att solfångare lät spännande, säger Birgitta Larsson.

Värdefulla råd

Hon fick kontakt med en energirådgivare som gav värdefulla råd och tipsade henne vidare till en tillverkare. Resultatet blev en solvärmeanläggning speciellt anpassad för den branta lutningen på hennes tak.

Hela anläggningen med solfångare och värmepumpen, som står i källaren, kostade 45 000 kronor. Totalt med installation och arbete landade det på cirka 80 000 kronor.

Engångssumma

- Jag hade ändå varit tvungen att lägga ut 20 000 kronor på en ny varmvattenberedare. Jag gillar att vara självförsörjande och det jag har investerat är en engångssumma. Resten sköter sig själv, säger hon.

Enligt Energimyndigheten kan en solvärmeanläggning minska behovet av köpt energi med 2 000-6 000 kWh/år i en medelstor villa beroende på system och solfångarsystem. En förutsättning för att solvärme ska fungera är att huset har ett vattenburet värmesystem.

Det behöver inte vara fullt solsken för att värme ska produceras. När Arbetarbladet besöker Birgitta Larsson en halvmulen marsdag visar mätaren för kapaciteten 30 procent.

Gratis varmvatten i somras

Anläggningen kom upp i slutet av maj förra året, så någon helårseffekt har hon ännu inte märkt av.

- Jag kommer att tjäna på det, men hur mycket vet jag inte. Min upplevelse förra sommaren var att jag hade gratis varmvatten hela sommaren, och så låga elräkningar har jag aldrig haft förut. Det var nästan bara abonnemanget och elen till mina hushållsapparater, säger hon.

Solvärme kan locka fler

Uno Hammarberg, energirådgivare i västra Gästrikland, tror att stigande elpriser gör fler lockas att installera solvärme.

- Det kommer mer och mer frågor om solvärme, och konkreta frågor från många som vill göra något, säger han.

Nu hoppas han att regeringen ska införa bidrag även för solceller och göra det möjligt för människor att sälja tillbaka el till elnätet.

Fakta. Solvärme

En solvärmeanläggning kan minska behovet av köpt energi med 2 000-6 000 kWh/år i en medelstor villa beroende på system och solfångarsystem.

Solvärmen kan svara för huvuddelen av värme och varmvattenbehovet under 4-6 månader i en medelstor villa i södra Sverige och under något kortare period i norra Sverige. En förutsättning är att huset har ett vattenburet värmesystem.

Solvärme är det minst miljöpåverkande uppvärmningsalternativet eftersom det i princip inte ger några utsläpp till luften.

En solvärmeanläggning för villa kostar mellan 10 000 och 50 000 kronor. Kostnad för installationen tillkommer.

Via länsstyrelsen kan ansöka om bidrag till installation av solvärmeanläggning. Till småhus ges maximalt 7 500 kronor. Stödet baseras på mängden värme systemet kan prestera.

Från 1 januari 2009 gäller samma regler för stöd till solvärme för privatpersoner och företag.

Källa: Energimyndigheten, Boverket och Länsstyrelsen i Gävleborgs län.

Läs mer i Arbetarbladet


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter