Efter etanol – metanol Storskaligt projekt i Värmlands skogar




Efter etanol - metanol

Storskaligt projekt i Värmlands skogar


Miljardsatsningen på en metanolfabrik i värmländska Hagfors blir av. Projektet har kommit långt och nästa sommar sätts spaden i marken, uppger Björn Gillberg.

När andra deppar spirar optimismen i det lilla bolaget VärmlandsEnergi AB där miljökämpen Björn Gillberg är vd och delägare. Bolaget planerar att uppföra en stor fabrik för tillverkning av metanol (träsprit) genom förgasning av skogsråvara. Investeringskostnaden ligger på cirka 2 miljarder kronor.

I somras då det börjad darra på börsen gjorde bolaget en nyemission som övertecknades. Totalt har man nu cirka 800 aktieägare. I år planeras ytterligare en nyemission riktad till några utvalda kapitalstarka ägare. Därefter, oklart när, görs en större och bredare emission samt en börsnotering. Men då måste finansmarknaderna ha lugnat ner sig.

Så det här blir verkligen av?

- Ja, projektet lever i högönsklig välmåga. Och vi har kommit långt i arbetet, säger Björn Gillberg.


Mark har införskaffats, detaljplanen ställs ut nu i vår och kontakter med oljebolag och tänkbara byggare har tagits. Enligt Björn Gillberg har finanskrisen snarare varit en fördel än en nackdel eftersom byggpriserna sjunkit. Troligtvis går uppdraget till ett utländskt företag med mångårig erfarenhet av förgasningsteknik.

Tidsplanen har inte ändrats. Byggtiden blir cirka 18 månader och fabriken ska stå klar 2011/2012. Då ska den producera 345 000 liter metanol per dygn. Det skulle svara för cirka 2 procent av bensinen till den svenska bilparken.

Metanol är framtidens motorbränsle- miljövänligare och lönsammare att tillverka än etanol, menar Björn Gillberg. Metanolinblandningen i bensinen blir cirka 5 procent.


Att fabriken blir lönsam, hyser han inga tvivel om. Kalkylen skulle gå ihop även om metanolen inte varit befriad från energiskatt. Fabriken kommer också att förse kommunen med fjärrvärme.

Blir du en förmögen man på kuppen?

- Det här är ingen investering för den som vill göra snabba klipp. Själv har jag inget större intresse av att bli förmögen, skulle jag ha det hade jag ägnat mig åt något annat.

Idén att tillverka metanol genom förgasning av skogsråvara har han haft i tankarna i minst 30 år. Ingen annan har gjort det, däremot är tekniken beprövad och i Kina finns många fabriker där råvaran är stenkol. Tanken var först att bygga en pilotanläggning men eftersom VärmlandsMetanol nekades statsstöd gick man direkt på en fullskaleanläggning.


Finessen med att förgasa skogsråvara är att energiutbytet blir dubbelt så högt jämfört med etanol tillverkad genom konventionell jäsning av spannmål. Produktionskostnaden för metanolen är beräknad till cirka 6 kronor per bensinekvivalentliter.

Tror du det blir problem att få tag i råvaran?

- Nej. Det har aldrig funnits så mycket skog i Sverige som idag. Vi kommer att ta råvaran lokalt inom en radie av 10-15 mil från fabriken. Det är kapitalkostanden, inte råvarukostanden, som är den tunga biten.

Läs mer i Svenska Dagbladet


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter