Veckans Lantis i DN...




Veckans Lantis i DN...

Sofia Jannok är en sångerska som blandar jojk med jazz, men är trött på att prata om samisk kultur. Vi ställde några frågor om Stockholm i stället.

Var och hur bor du nu?
- Bor i Gällivare, men kappsäcken dominerar.

Känner du att du har hittat hem?
- Hemmet är i mitt hjärta, vilket jag alltid bär med mig, som en vis man sa.

Varför har du valt att inte bo i Stockholm?
- Stockholm har aldrig känts nödvändigt. Förrän nu, ska tilläggas. Jag kan tänka mig ett mysigt krypin, för att slippa flyga fram och tillbaka hela tiden.

När du hör ordet Stockholm, vad är det första du tänker på?
- Varm kaffe latte med en kul kompis.

Du är uppvuxen i Norrland. Hur gick snacket där om Stockholm där när du var ung?
- Det fanns två sidor generellt. En som sa fjollträsk och skämtade om stockholmares gångstilar eller annat. Och en sida som tyckte att Stockholm regerade, så som man vek upp eller ner jeansen i huvudstaden, var det rätta.

Hur hade din musik låtit om du varit uppvuxen i Stockholm tror du?
- Texterna hade nog inte burit lika många liknelser med vidder. Eller kanske hade jag skrivit fler sådana, då jag kanske upplevt dem mer åtråvärda.

Har upplever du stockholmares attityd till jojk och samisk kultur?
- Söderut är folk oftast positivt nyfikna till kulturen, medan många i norr tror sig veta saker som de egentligen missförstått helt. Men responsen till min musik verkar vara lika god.

Är du trött på att prata om samisk kultur?
- Ja.

Är det "dumt" rent karriärmässigt att inte bo i Stockholm?
- Ibland, när karriären handlar om att finnas på plats. Men inte för att skapa, skriva och andas, då gäller det att hitta lusten oavsett var jag befinner mig.

Vad är den största skillnaden mellan orten där du bor och Stockholm i allmänhet?
- Årstiderna. Vi har åtta, Stockholm fyra, max.

Vad borde stockholmare lära sig av folket där du bor, och vice versa?
- Gällivareborna kunde gärna träna in lite hövlighet och vardaglig artighet, speciellt när de träffar nytt folk. Och stockholmare borde våldgästa varandra oftare, inte bara bestämma träff ute.

Bästa Stockholmsupplevelsen?
- När jag och en barndomskompis var yngre hade vi filmrace på Cosmonova. Vi älskade filmkupolen och spenderade lätt en hel dag där, såg film efter film. Sedan åt vi på Pizza Hut, vår absoluta favvorestaurang. De där tjocka pizzorna var ett nytt fenomen och hade inte nått Gällivare, så vi åt oss mer än sprickfärdiga.

Vad längtar du hem till som du inte finner här?
- Snön. Vintern är så mycket ljusare i norr.

Hur upplever du den typiska stockholmaren?
- Inflyttad, supertrevlig och småstressad.

Vem personifierar stockholmaren för dig?

- Programledarna på TV4 Nyhetsmorgon.

Läs mer i DN


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter