Spaning på att resa kollektivt och stor helger...




Hej Dyng-Bengt här,


Här kommer en liten spaning ifrån alla helger som varit den senaste tiden. Som ni vet bor jag i en bygd där det finnes många banjoorkestrar och vår enda oskuld i byn är hon som springer fortare än brorsan sin.


Då är det inte konstigt att man vill ut och resa lite ibland och då brukar jag använda mig av tåget. Men ibland vill man inte prata med platsgrannen utan bara koppla av. Visst känner ni igen er? Det då de dyker upp lite dragna och enligt egen bedömning både intelligent, snygg och jättetrevlig. Naturligtvis händer det just mig idag det kommer fram en madam där nacken satt direkt på axlarna, det vill säga att tog hon på sig en polotröja så skulle hon bli blind ... Hennes monolog med mig gick på utan avbrott, det var då jag bestämde mig för att låta hornen växa i pannan för en stund... Detta är nämligen ett riktigt bra stalltips till alla er som hamnar i samma situation ... ta fram en målarbok, den som ni tänkt ge barnbarnet och börja färglägga med pastellkritorna och slutar de inte monologen, titta på dem och fråga om tåget går till Kumla och börja sedan att färglägga utanför linjerna. Jag har provat det flera gånger och det brukar hjälpa.
 

Jag kom fram till storstan (Stockholm) och väntade på att byta tåg. Då var jag på bra humör igen så jag gick runt lite grann och gav några uteliggare en slant, ja vadå, man vet ju aldrig, det kan ju vara Jesus i förklädnad och man vill ju inte hamna där nere när man skaffar sig en etta med jordvärme. Det var då jag kom i samspråk med en man som ville få mig att se Islam ifrån en annan sida ... jag försökte lyssna och förstå men efter ett tag fattade jag ingenting utan det blev som vi säger hemma "rumme blev full av fluger och det bara surra..." och jag hängde inte riktigt med när han kom in på att alla vita for till Afrika och rånade dem på allt guld och diamanter... det var då jag försökte visa att jag var med och gjorde bort mig totalt när jag sa - Jo jag vet men när jag senast var hos Broder Tuck så satt hans barn och titta på en hipphoppvideo och jag tycker det ser ut som de fått tillbaka det mesta ... Men det är klart, ja säger till Jehovas att jag är blodgivare också för att inte bli påpackad någon annan tro än den jag har själv.


Nu till något annat när jag äntligen kom fram till Broder Tuck så var allt frid och fröjd, men jag har en regel att vara en gäst som är som maten ... det vill säga att det är trevligt och gott de två första dagarna men det efter den tredje dagen så börjar samma mat både lukta och smaka illa. Detta innebar att det var ett packat program och andra dagen skulle vi ut med gamla polare från tiden när jag bodde där. Det var då en av oss sa att han slutat dricka sprit och förtära alkohol överhuvudtaget när jag bjöd på lite sprattelvatten. Alla andra verkade veta om detta men sa - Jo men Benny Balubas, som vi kallar honom, i kväll ska vi supa dig redlöst berusad så att det bara är reptilhjärnan som fungerar och du ska inträda i apstadiet. Det var då jag började tänka ... tänk om han är nykter alkoholist. Då skulle det bli som att säga till en diabetiker, - ikväll skall vi gå ut och ge dig en riktig sockerchock och vi kommer att ha jättekul när du faller in i koma, vi lovar. Eller om man är laktosintolerant som jag är så skulle man säga - Nu går vi ut och käkar god mat med gräddsås och dricker mjölk till det och avslutar med en irish coffee och glass, det kommer att bli skitkul jag lovar. Vad jag vill säga med detta är att vi måste se lite längre än näsan räcker och känna lite ansvar för våra medmänniskor och acceptera när folk tackar nej till en rackabajsare.


På tal om laktosintolerans så när vi gick och handlade dagen efter så köpte valium (valio), den laktosfria mjölken, bara för att den gör mig ko-lugn i magen när jag ska ut och resa. Det var då min bror tyckte att drivmedel idag kostar mindre per liter än mjölk bara för att den kostar 18:- liter. Men det är klart bor man mitt i stan och kan åka kommunalt hela tiden så spelar det väl ingen roll, men om man som jag bor på landet och inte dricker 70 liter mjölk i veckan så föredrar jag nog ett lägre drivmedelspris och tillgängligservice för detta. Stänger man macken hemma i byn så hinner jag knappt till centralorten och tillbaka förrän jag måste tanka se-pe lådan igen.

Innan jag visste ordet av hade jag återvänt till Gävleborg igen och ett nytt år har börjat. Nu måste jag ut och spana på nya grejer ... så nu syns vi inte förrän nästa gång.


Med vänlig hälsning


Dyng-Bengt
Er egna lilla skitstövel


Kommentarer
Postat av: Dass-Hilda

Hej Kamrat!

Lite reklam om Dyng-Bengt finnes till allmän beskådan på denna länk:

http://www.nojesmagasinet.nu

2009-01-15 @ 14:48:48
URL: http://www.nojesmagasinet.nu
Postat av: Christer Kallin

Hej Dass-Hilda & Tussen,



Kul att Dyng-Bengt får chansen att roa på lite fler ställen för det är ju en klurig fabror ...ler Han hälsar och tackar för hjälpen ...



MVH



Christer Kallin



2009-01-15 @ 15:30:12
URL: http://xing.blogg.se/

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter