Protest mot sämre service på landet




Protest mot sämre service på landet

Sveriges samtliga länsbygderåd protesterar i ett öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson mot att lantbrevbärarna upphört med sin betalningsservice.

- Det är ett slag mot hela landsbygden, säger Bengt Grönblad, ordförande i Blekinges länsbygderåd och en av brevskrivarna. Särskilt svårt är det för människor längst österut och längst västerut.
- Landsbygdens människor har inga banker där de bor. I och med att lantbrevbärarna inte längre får utföra sitt jobb tvingas folk åka tre mil bara för att kunna ta ut pengar och sköta andra bankärenden. Ofta är det barn eller barnbarn som får köra.
Länsbygderåden fungerar som forum för information och stöd. I brevet till näringsdepartementet kritiserar de Svensk Kassatjänsts nedläggning som bland annat innebar att lantbrevbärarnas hantering av betalningsservice upphörde.
Fel mål, fel fokus, fel timing och fel information, anser man. På slutet kom visionen:
- Satsa en slant på framtida bättre service på landet genom att förse alla lantbrevbärarbilar med bankomat och servicebox. Begränsa inte rätten att utnyttja denna till gamla och funktionsnedsatta.
- Dessa lantbrevbärarbilar kan dessutom hyras ut till diverse arrangörer av tillfälliga evenemang där det inte går att ta betalt med bankkort.
Det var från och med den 28 november i år som boende på landsbygden inte längre kunde göra sina bankärenden via lantbrevbäraren. Undantag skulle göras för personer över 80 år eller med funktionsnedsättning, samt för personer med mer än tre mil till närmaste bankkontor. De senare skulle få en special­lösning där Ica-banken kunde hjälpa till med nödvändiga bankärenden.
Mycket kritik har framförts från olika håll mot de bristfälliga övergångslösningar som presenterades i samband med indragningarna. Miljön tar skada, anser centern, eftersom fler tvingas ge sig ut i trafiken för att göra sina bankärenden.
De tycker att det gamla systemet borde vara kvar. Det nya innebär en klar försämring för boende och företag i glesbygden. Tjugo procent av befolkningen har inte internetanslutning och kan därmed inte betala räkningar via internet.
- Vi förstår inte vitsen med det nya systemet, säger Bengt Grönblad. Vi har haft åtskilliga diskussioner. Dessutom är det klantigt skött. Många som berörs har till exempel inte fått information.
- Post- och telestyrelsen har konstruerat en ny giroform, trots att de flesta banker har mycket bättre girosystem som vare sig kräver dator eller internetuppkoppling, utan sköts med papper och penna och tillgång till en brevlåda.
Det nya girosystemet är mer komplicerat och avsevärt mycket dyrare, enligt brevet till Åsa Torstensson.
- Att ta ut kontanter blir närmast omöjligt för de flesta pensionärer med det nya systemet, suckar Bengt Grönblad. Staten bör inte heller främja att människor måste skicka bankkort och kod med hjälpsamma grannar eller släktingar när de kör till stan.

Läs mer i tidningen BLT


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter