Matdistributörer börjar samköra




Matdistributörer börjar samköra

Glesbygden vinnare under treårigt projekt

Milko, Färskvarucentralen och Konsum Värmland ska börja att samköra sina varor på den värmländska glesbygden.
- Vi minskar vägslitaget, bibehåller servicen för lanthandlarna och kan hjälpa de lokala livsmedelsproducenterna med transporter, säger projektledaren Peter Thörn.

LÄS OCKSÅ

2009-01-13 17:34 WEBB-TV: Livsmedelsjättar går ihop för glesbygden


Under flera år har det efter initiativ från Vägverket i Värmland förts diskussioner mellan dem och länets stora leverantörer av dagligvaror hur man gemensamt ska kunna samordna sina transporter till glesbygden.
- Och nu är vi stolta att vi har lyckats få till ett projekt som går under namnet "Vi samkör din mat" där länets tre största lokala distributörer av livsmedel kommer att delta. Det är ett unikt projekt, det första utanför storstäderna i Sverige och går det bra kan det få spin-off-effekter och utvecklas vidare, säger Vägverkets chef i Värmland Inge Nilsson Piehl.
Varje år transporterar Milko, Färskvarucentralen och Konsum Värmland cirka 140 000 ton dagligvaror till sina värmländska kunder. Sammanlagt kör man hela 243 000 mil med sina 48 lastbilar och 13 släp.

Ska föra ut lokalproducerad mat

Det blir dyra transporter när man kör var för sig, något som efter hand har lett till att man har tvingats minska distributionen av varor till bland annat vissa lanthandlare från två till en gång i veckan. Nu är målet att få ned kostnaderna med 20 procent.
- Tack vare att gå samman kan vi bibehålla eller kanske till och med förbättra servicen och hitta en logistik som på hemvägen då ofta lastbilarna gå tomma tar med livsmedel från den lokala närproducerande livsmedelsindustrin som växer, men som i dag har problem med att kunna föra ut sina varor. Här ska vi samarbeta med Kil Innovation Food Arena, säger Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson.
- Det går ju inte för lanthandlare och annan service att konkurrera om man bara får en leverans per vecka och det leder till utslagning även av andra verksamheter i bygderna om butiker och kiosker försvinner och då minskar även besöksnäringen, säger Per-Eric Fernlöf, platschef vid Färskvarucentralen i Karlstad.

Utvärdering 2011

Projektet kommer att pågå fram till 2011 och har en budget på 2,7 miljoner kronor, varav cirka hälften är bidrag från EU. Därefter ska en utvärdering göras och förhoppningen är att satsningen då ska bära sig utan några tillskott utifrån.
- Planen är att kunna starta de här transporterna efter semestern med lastbilar med en gemensam logotype. Tack vare det här projektet minskar vi vägslitaget, får färre fordon på vägarna vilket förbättrar miljön, bibehåller servicen för lanthandlarna och kan hjälpa de lokala livsmedelsproducenterna med transporter. Vi hoppas även att fler distributörer kan ansluta, bland andra Ica, säger Peter Thörn, chefskonsulent på NTF Värmland.

Läs mer i NWT

Kommentarer
Postat av: Dyng-Bengt

Vilken grej...



Detta är bland det bästa jag har läst på mycket länge... Ni är mina hjältar. Hoppas att detta kan sprida sig som en löpeld genom landet, för lyckas nå ett gott resultat det kommer ni att göra...



Ser framemot att följa er i framtiden



Dyng-Bengt

2009-01-19 @ 20:57:11

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter