Mejeriföretag snuvas på stora försäljningsvolymer




Mejeriföretag snuvas på stora försäljningsvolymer

Arla har köpt Coop med sina bonussystem.Det menar representanter från mejeriföretagen i Sverige som blir snuvade på stora försäljningsvolymer när Arla blir Coops huvudleverantör av bassortimentet.

- Arlas försök att starta priskrig i Sverige lyckas ganska väl när handeln hjälper dem på det här viset. Men Skånemejerier vägrar att delta i det här priskriget, säger Björn Sederblad, vd för Skånemejerier.
Skånemejerier förlorar 15 miljoner kilo i försäljningsvolym per år efter att Arla Foods nu har tecknat ett nationellt avtal med Coop och därmed blivit huvudleverantörer av mjölk, fil och grädde i nästan alla Coop-butiker i hela landet.
Undantaget är Värmland och norra Norrland. I södra Sverige träder avtalet i kraft redan vecka elva. Beslutet kommer som en chock för Skånemejerier.

Det gäller redan om två veckor och det har gjort oss otroligt irriterade. Det har vi framfört till Coops högsta ledning, att det är oförskämt att två veckor innan ett samarbete tar slut ringa och säga upp det. Vi hinner inte ens anpassa vår kostym, vi hinner inte göra någonting.

Ekonomisk effekt
15 miljoner kilo utgör cirka fyra procent av Skånemejeriers totala försäljningsvolym, men minskningen får en betydande ekonomisk effekt som även påverkar avräkningspriset.
- Det är klart att styrelsen kommer att få diskutera en
avräkningsprissänkning efter det här. Det är ju konsekvensen när vi tappar en stor kund.
Skånemejerier fattar beslut om avräkningspriset på styrelsemötet den tredje mars.

Gäller från september
I Milkos och Norrmejeriers områden träder inte Arlas avtal med Coop i kraft förrän i september. Inget av de två mejeriföretagen vill uttala sig om hur de kommer att påverkas av Coops övergång till Arla. De för fortfarande diskussioner med Coop, vars informationsavdelning gått ut med att det kommer att finnas en möjlighet att komplettera med vissa lokala produkter.
Falköpings mejeri levererar till fyra Coop-butiker. Med dem händer det ingenting,
enligt företagets vd Thomas Andersson.
- Jag har inte fått något besked om att de kommer att göra någon ändring i de fyra butikerna.

Kristisk vd
Gefleortens mejeri påverkas marginellt då det rör sig om tre butiker i deras område som går över till Arlas bassortiment. Mejeriföretagets vd Per Blomquist är dock mycket kritisk till Arla Foods agerande på den svenska marknaden. Enligt honom har Arla Foods utnyttjat Coops ekonomiska situation och "köpt" marknadsandelar.
- Coop har ju ett sparbeting på en miljard, de har lönsamhetsproblem. Och här har man fått en massa pengar av Arla Foods som man inte kunde säga nej till. Det är ju så de köper marknad, Arla Foods, precis som man har gjort med Bergendahls och Axfood gör man nu med Coop.

Tappar Arlapengar
Enligt honom handlar det om 100?000-tals kronor som varje butik kan förlora i bonusar om de skulle välja bort några av Arlas produkter. Det snedvrider konkurrensen eftersom det inte går att konkurrera med produkterna på samma prisnivå.
- För en stor butik rör det sig om många hundratusen kronor per år man får i bonus. Det betyder att även om jag kan erbjuda produkter på samma prisnivå som Arla har, så kan de fortfarande inte köpa av mig för de tappar en massa pengar från Arla.
Per Blomquist har av samma anledning anmält Arla Foods till konkurrensverket som ska undersöka om företaget felaktigt utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden.



Tove Nilsson

Läs mer i tidningen ATL


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter