Gamla tanter blir lätt bortglömda



Gamla tanter blir lätt bortglömda

Att vara gammal är inte lätt. Att vara gammal kvinna är särskilt svårt. Sverige är överbefolkat med gamla kvinnor, de lever för länge helt enkelt.

Jag vet inte hur många gånger jag läst notiser om hur en gammal kvinna glömts på akuten och avlidit på grund av den långa väntan på vård. Bara förra året såg jag minst tre sådana telegram.

Senast jag läste om det hände det på akuten i Malmö, kvinnan hade fått remiss för svåra buksmärtor men glömdes bort och avled. Då slog Socialstyrelsen larm och krävde skärpta rutiner. Men larm om bortglömda kvinnor i sjukvården finns i stort sett från alla län.


Vi vet sedan tidigare att vården måste prioritera bland sina patienter. Jag har en bestämd känsla av att äldre kvinnor ligger risigt till i sådana prioriteringar.

Ett tag var vi ganska stolta över den svenska tanten. Vi gjorde charmiga reportage där de svängde med sina plissékjolar och hade fina hattar och en rejäl handväska. Men har man lågt värde som människa och inte kan kräva sin rätt blir man lätt åsidosatt. Det gäller många tanter.

Som den 90-åriga kvinnan som åkte färdtjänst hem men blev avsläppt en kilometer från sin stuga på grund av att det var för halt. Kvinnan - som dessutom såg dåligt - fick stundtals krypa fram mot huset.

Vad är en gammal kvinna värd? Just inget!


Lotta Gröning

Läs mer i Aftonbladet

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter