Dyng-Bengt filosoferar oktober-08



Hej alla Dyng Bengt här,

Hoppas att ni alla har haft det lika mysigt som jag har haft det i sommar. Det har varit svårt att ha en bra framhjulsinställning på se-pe lådan med alla galanta damer efter vägarna. Det känns som huvudet har gått som en saftblandare.  Jag måste berätta om två gentila fruntimmer som kom och hälsade på mig runt midsommar. Dom kallade sig för Thelma och Louise och kom ifrån söderns land, men dom körde en BMW och inte en Thunderbird-66, så mig kunde dom inte lura. Jag själv är ju ingen fin människa men jag är full av godhet och det var dessa jäntor med. De hade varit på glesbygdsverket och pratat kvinnofrågor, sa de. Ja trodde det var en annan slags akademiker man skulle träffa då men det är klart det satte ju fart på diskussionen och man kan säga att arouselnivån var hög. Jag måste säga att ju mer sprattelvatten vi drack desto mer införstådd tyckte jag att jag blev. Det var nästan så jag tyckte vi var kloka på slutet. Men det slog mig i rompa dagen efter för jösses vad jag mådde den morgonen. Jag tittade mig själv i spegeln och trodde de hade uppfunnit en ny ras så jag fick gömma alla speglar så fort jag kunde eftersom självkritik inte är min starka sida. När jag bjöd jäntorna på frukost så märktes det även på dem. Finkänslig som jag är ville jag ju inte tala om hur de såg ut, så jag gav dem en banan jag. Men det skall ni veta Thelma och Louise, jag tänker på er, så puss och kram så syns vi snart på skansen.


Man kan undra hur det ser ut på energisidan i världen. Hur säkert är det med uran och kärnkraft när man i öst har lärt sig att styra nederbörden till att falla där man vill genom att bomba iväg det. Inte tror jag man har gjort all denna forskning för att få vackert väder och fina evenemang som OS och liknande. Sedan, att man hade den kunskapen redan när olyckan i Tjernobyl skedde, kan man konstatera att om man har sex fingrar beror det inte alltid på hur många banjoorkestrar man har i byn. Nej se till att vi utvecklar våra förnybara energikällor som vindkraften till exempel. Låt oss satsa på det i länet och sedan sätta oss ner och vänta på en blåsning.


Ni som handlar vatten med fräs i på flaska, har ni tänkt på hur mycket det kostar i pengar och i miljö med att transportera flaskorna? Hur mysigt känns det med osynliga och konstgjorda hallon som smaksättare bara för att man har bestämt att det inte är skadligt för oss (än)? Det känns då kul att veta att mjölkpriset har gått ner med 15 öre till mjölkbonden/företagaren på landsbygden. Detta i dessa tider när allt går upp i pris som drivmedel, gödning, foder etc. Då känns det inte som vi stöder våra egna när vi handlar på ICA, Konsum etc. och märker att priset inte går ner i butiken. Låt oss handla kvalitet och lokalproducerat ifrån länet om vi kan. Jag äter inte för att leva, jag lever för att äta så därför tänker jag mycket på vad jag stoppar i mig och att det smakar gott. 


Jag måste slutligen berätta om en stadsbo som var på besök. Vi var ute och åkte när han sa att han måste berätta något roligt när vi körde förbi en kohage. Han sa: Det var en ko som var "på-ängen".  Han skrattade så det bara väääste ur karl'n. Då såg jag att kon hade tofs på magen och konstaterade att man får jobba hårt om man skall få ihop något till bregottfabriken där. Vilket innebar att vi skattade tillsammans, men åt helt olika saker.  


Nu skall jag iväg och träffa Thelma och Louise på skansen så jag har inte tid med Er längre. Nu hörs vi inte förrän nästa gång.



Dyng Bengt

Er egna lilla skitstövel


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter