Hur tänker bensinbolagen?




Hur tänker bensinbolagen?

Att lägga ned bensinstationer har blivit populärt. Man kan fråga sig varför? Har bensin plötsligt blivit olönsamt att sälja? Har bolagen enats om att försäljningen ska centreras till städerna?

Jag bor i Forsa och har på nära håll fått se Näsvikens två mackar läggas ned - de sålde för lite. Om jag minns rätt sålde man mellan 200 000 och 300 000 liter/år. Bolagen sa att det var för lite, varför de lades ned. Nedläggningen skedde för inte så länge sedan och jag tvivlar på att mackarna under lång tid drevs med förlust.

Nu är det åter dags för nedläggning av en mack i Forsa - OK-macken i Sörforsa. Den är inte lönsam. Enligt uppgift säljs cirka 60 000 liter/månad, det vill säga drygt 700 000 liter/ år - och den är inte lönsam? Hur många liter måste en mack sälja för att vara lönsam? När det i media talas om macknedläggningsvågen som sveper över Sverige brukar den så kallade pumplagen få skulden. Det är långt ifrån sant. Lagen anger att senast 1 januari 2010 måste försäljningsställen som säljer mer än en miljon liter bränsle/år erbjuda minst ett förnyelsebart drivmedel. Macken i Sörforsa berörs således inte av pumplagen.

Jag tror att bolagen har glömt bort en för dem viktig aspekt på vad som händer när man lägger ned en mack. OK-macken i Sörforsa är nu den närmsta macken för ett antal tusen personer. Macken är en automatstation, vilket innebär att det smidigaste sättet vid tankning är att ha ett OK-kort. Och har man ett kort, det vill säga är kund hos ett visst bolag, så använder man givetvis sitt kort även när man tankar sin bil på andra ställen. Där kan man ju också använda sitt kort till att köpa andra prylar. Men varför ska man ha just ett OK-kort när möjligheten att tanka på den lokala macken försvinner?

Enligt hörsägen har Jet oftast den billigaste bensinen. Vill man handla andra varor när man ändå tankar, har Statoil ett mycket bra sortiment. De har också öppet till 24.00 (bättre öppettider än OK) och man kan använda sitt Ica-kort när man handlar. Bor man i Forsa har man ett Ica-kort.

Jag har som mål att handla så mycket som möjligt av det min familj behöver i Forsa. Även om jag kanske kan finna samma vara något billigare i någon av stadens "lågprislador". Det tycker jag det är värt - försämrad service och en nedläggning av ortens serviceställen smärtar betydligt mer än glädjen i de kronor jag "sparar".

Den 17 december stänger macken i Sörforsa - det blir också mitt slutdatum som OK-kund. Jag tänker genomföra en fin ceremoni vid macken. I stillhet lägger jag mitt OK-kort i en plåtburk, tillsätter en skvätt T-röd, och när burken likt en marschall lyser upp den mörka kvällen tar jag farväl av min mack och betänker alla onödigt långa resor jag får göra, när jag saknar några liter bensin till gräsklipparen. Hör av dig om du vill göra mig sällskap.

Thomas Norrman, Forsa

Läs hela insändaren i Söderhamns Kuriren

Kommentarer
Postat av: Diesel-Doris

Jag tankar alltid hemma i byn för att de ska se att vi finns.

2008-11-26 @ 23:50:18
Postat av: Christer Kallin

Hej Diesel Doris,



Tack för ditt inlägg, bra att du tankar på din bya mack. Det är så vi kan vår service på landsbygden.



Fränt namn föresten ... jag kallar min bil samma sak men jag använder av en förkortningen dubble D för hon är så välutrustad ...ler



MVH



Christer Kallin

2008-11-30 @ 18:00:54

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter