Far och son mekar vidare i Rengsjö




Efter 28 år i samma lokal i Glössbo blev bilmekanikern Hans Lydén trångbodd.
Då tog han steget och startade nytt i Rengsjö tillsammans med sonen Per - mitt i lågkonjunkturen. Nu har de slagit upp portarna till sin nya och fräscha verkstad.
- Man måste satsa om man ska komma vidare, säger Hans.


Hans Lydén har levt med bilar i hela sitt liv. Redan som 14-åring började han att meka och hade sedan anställning i både Bollnäs och Kilafors innan han startade eget i Glössbo.
- Jag har mekat sen jag var 14 år och nu är jag 60 så då kan du räkna ut hur länge jag har hållit på. Jag har inte gjort något annat, det här är det enda jag kan, säger Hans med glimten i ögat.

Efter 28 år som enskild företagare i Glössbo kom beslutet att utveckla firman. I takt med att efterfrågan på jobben ökade blev lokalerna för små. Företaget fick också ett uppsving på nybilsservice, sedan EU-beslutet att nybilsgarantin ska gälla även om bilen servas på annat ställe än märkesverkstaden.
- I Glössbo hade vi plats för två bilar och det var lågt i tak. Jag hade tänkt bygga ut där men det låg vid vattentäkt och därför blev det krångligt, säger Hans som hade sonen Per som anställd.
Tankarna kom på ett utökat samarbete mellan far och son Lydén. De behövde inte fundera länge innan de bestämde sig för att tillsammans bilda aktiebolag under namnet Rengsjö bilservice AB.

- Vi tänkte inte på lågkonjunkturen. I regel tillför en lågkonjunktur en del jobb till branschen eftersom folk inte byter bil lika ofta och därmed blir det en äldre vagnpark, säger Per.
I juli köpte Hans och Per Lydén en lokal i Rengsjö, där det tidigare var verksamhet med billackering. Sedan slutet av juli har far och son, vid sidan av det ordinarie arbetet i Glössbo, renoverat den nya verkstaden i Rengsjö.
- Vi har höjt taket så nu har vi en takhöjd på 5,5 meter. Dessutom har vi tagit bort en vägg så att vi har plats för sex bilar istället för två som det var i Glössbo, säger Hans.
Hans Lydén har fått se mycket förändringar under sitt yrkesliv som bilmekaniker.

- Det är ofattbart hur bilarna har utvecklats, det går nästan inte att förklara. Det största är datoriseringen av bilarna, men även smådetaljer som att det inte finns fördelare längre.
Knappt hade far och son Lydén hunnit öppna i Rengsjö innan idén kom om en ytterligare utveckling av företaget.
- Vi har tankar om vad vi ska kunna göra mer, men vi börjar så här en gång. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är att det är svårt att få tag på utbildad personal. Det är synd, säger Per Lydén.

Läs hela artikeln i Ljusnan

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter