Bollnäs tävlar i Körslaget




Nu är det klart att Bollnäs blir med i TV4:s stora underhållningsprogram Körslaget. Körledare för Bollnäs blir Hanna Hedlund som den 17 november ska börja leta skönsjungande deltagare från trakten till sin kör.

- Det här blir jättekul! Nu ska jag leta fram folk som kan sjunga och samtidigt vågar vara dramaturgiska på scenen. Det här är ett sätt att lyfta fram Bollnäs, säger Hanna Hedlund.
I ungefär en månads tid har kommunen och tv-kanalen haft samtal angående Bollnäs deltagande i Körslaget. Den senaste tiden har lite löst skvaller florerat om Bollnäs medverkan, men nu när avtalet är påskrivet har deltagandet bekräftats från både kommunen och TV4. Klart är också att det är Hanna Hedlund som ska leda Bollnäskören.
- Nu vill jag hitta en kör med en bra blandning. Det gäller att hitta röster som fungerar bra tillsammans och personer som vågar bjuda på sig själva. Körsång ska vara roligt och jag vill gärna framföra svängiga låtar med mycket glädje, säger Hanna Hedlund.

Tv-kanalen presenterar Körslaget som vinterns stora underhållningsprogram och förra årets premiäromgång blev snabbt en succé. Närmast ska Hanna Hedlund komma till Bollnäs den 17 november för att ha en första audition på Scandic hotell för att hitta sina 20 körmedlemmar.
- Jag försöker ha lite koll på vilka jag vill ha dit. Närmast tänker jag på dem som var bra på att sjunga när jag bodde i Hälsingland. Men jag ska också leta i byarna för att skapa mig en bra kör, skrattar Hanna Hedlund.

Förutom Hanna Hedlund och Bollnäs består årets startfält i Körslaget av artister som Robert Wells från Falkenberg, Erik Segerstedt från Uddevalla, Nanne Grönvall från Hägersten, Magnus Carlsson från Borås, LaGaylia Frazier från Sundsvall samt Timo Räisänen från Göteborg.
- Jag är en dålig tävlingsmänniska och jag väljer att inte titta på motståndet. Mitt mål är att göra så bra vi kan. Det blir minst tre fantastiska helger och det känns inte att man har något att förlora, säger Hanna Hedlund.

Hon började sjunga i kör i andra klass och har även tidigare erfarenhet att själv leda en kör.
- När jag arbetade som kamratstödjare på Gärdeskolan ledde jag en egen kör, vi hade bland annat ett luciaframträdande, minns Hanna Hedlund.
Kring jul kommer Körslaget att börja sändas i TV4. Under varje avsnitt får tittarna följa de olika körernas repetitioner från de olika artisternas hembygder och körerna ska också sjunga i direktsändning. I takt med att programmen sänds kommer en kör att röstas ut och det är tv-tittarna som avgör vilka som får stanna.

Från kommunens sida är man givetvis glad att få visa Bollnäs i tv:
- Det här är jätteroligt och spännande och ett fantastiskt tillfälle får vår bygd. Körslaget hade drygt 1,3 miljoner tittare förra säsongen och vi ser detta som en bra marknadsföring, säger kommunens informationschef Gunilla Byström.

Läs mer i tidningen Ljusnan

Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter