Rapport ifrån Ramsjö och Lars-Göran "truls" Larsson



Här kommer en rapport ifrån Ramsjö och Lars-Göran "truls" Larsson


 Ljusdals Energi.


Nu kan jag meddela att vårt kära Elverk i sin kader har anställda sabotörer. På annat vis kan jag inte tolka deras tilltag, att klippa av kabeln till belysningen i "Oppigårdsgranen". Då jag talade med ansvarig chef på energiverket sade han, att ledningen var inkopplad felaktigt samt att det måste vara ett riktigt uttag med jordfelsbrytare osv, men varför inte meddela detta till oss och det var väl inte nödvändigt att klippa kabeln på fler ställen. Tydligen trodde väl sabotörerna att belysningen till granen var min privata anläggning, eftersom man också var upp och kollade en utebelysning hemma hos mig. Jag kan väl säga att det var en sjujäkla tur, att jag inte var hemma vid tillfället för deras besök. Om man nu skulle vara riktigt kritisk, kanske deras oöverlagda handling kan rubriceras som skadegörelse av allmän egendom, för det är faktiskt Ramsjöborna som tillsammans äger belysningen och de betalar även varje år en summa till underhåll av densamma.

Nu tänker jag inte låta sådana barnsligheter förmörka vardagen, utan jag önskar trots allt personal och sabotörer på Ljusdals Energi en God Jul och ett Gott Nytt År.


Drivmedel.


Det verkar vara stört omöjligt att få någon ordning på drivmedelssituationen i Loos och Ramsjö. Trots att Kommunen gått in och lovat bankgaranti för leveranserna och Preem säger sig nöjda med det, så ges inget besked när beställning kan göras. Man säger nu att man är tveksam till logistiken, men jag ger mig tusan på att Preem vill vänta tills priset gått upp igen, för nu är bensinpriset det lägsta som varit under de sista två åren. Man kanske tycker att jag ser spöken mitt på ljusa dan, men tänk om förklaringen är så enkel!

Vi har nu stått utan bensin i två veckor och händer inget under kommande vecka, så tror jag tamejtusan att vi kapar en tankbil och fyller upp tankarna. Piraterna utanför Somalias kust kan ju, så varför skall vi vara sämre?

Vi har också blivit lovade att ta del av värmlänningarnas koncept (kallat By-macken), men även från det hållet är det besynnerligt tyst, så vi får se hur det blir.

Idag måndag den 15 december 2008 har man sagt, att nu skall det äntligen vara klart med drivmedel till Loos och Ramsjö, så nu väntar jag bara på det definitiva besked, som talar om var jag kan beställa den åtråvärda varan.


Kristid.


Vi läser dagligen om den stora kris världen befinner sig i, men en kategori som tydligen inte drabbas nämnvärt av de dystra rapporter som ges, är ledarna i de företag, vilka så gott som varje dag varslar sina anställda om avsked. De får minsann behålla sina jobb och miljonlöner samt i de flesta fall sin bonus, oavsett hur dåligt företagen gått.

Våra USA-ägda bilindustrier skall nu räddas med statliga medel, därför att man från regeringshåll säger att: Visst ska vi ha en bilindustri i Sverige framledes.

Vem kan förresten garantera att Volvo och Saab i framtiden blir Sverigeägt. Nästa gång kanske det blir kineserna som lägger beslag på våra flaggskepp.   

Nog är det väl ändå själva fan, att så fort en bank eller ett storföretag knakar i fogarna, så är det skattebetalarnas plikt att rädda dem, men under högkonjunktur då ger man glatt utdelning till aktieägare och miljonbonus till företagsledning, utan tanke på konsolidering av företaget. Man nämner inte med ett ord, frågan om återbetalningsskyldighet efter räddningsaktionen.

Inte nog med det, för sedan är det staten som har skyldighet, att ta hand om de stackare som blivit friställda och har svårt med sitt livsuppehälle, när lönen uteblir.

Jag säger som framlidne Erland Gustafsson från Rödbron: Det är ett jävla skitsamhälle vi bor i


  

Julmarknad.


Så var då årets julmarknad till ända och i likhet med tidigare år korades årets Ramsjöbo. Den som i år diplomerades till titeln, var bondkomikens regissör Elisabeth Söderberg, som med sina lustspel trollbundit publik från platser långt utanför Ramsjös gränser. Det fanns flera som aspirerade på den åtråvärda titeln som årets Ramsjöbo, t.ex. Kerstin Berkestedt för sitt arbete inom kyrkans domäner, eller Inga Östervall, som med sitt oegennyttiga arbete sett till att vi fått ett perfekt fågelskådartorn här i Ramsjö.

Det här vart ett sidospår för det var väl julmarknaden jag skulle skriva om och i år var begivenheterna förlagd till Hafvermans Camping till mångas förtjusning, men en del menar att marknaden skall vara på Folkets Hus och andra säger att mitt i byn är rätta platsen.

Hur fan gör man för att alla skall vara nöjda?

Marknadsdagens morgon hade temperaturen sjunkit till minus 20 grader och då var det att försöka ha de flesta aktiviteterna inomhus och det fungerade väl någotsånär, även om det blev lite trångt om saligheten. Tyvärr kunde inte dagen som vanligt avslutas med luciatåg i kyrkan, eftersom det råder brist på flickor i Ramsjö, eller vad sägs om att av 55 elever i skolan är 90% pojkar. Vi får väl gå ner på Nyhem och efterlysa luciakandidater eller försöka med import av något slag. Hur som helst ser jag det som illavarslande. Jag menar då inte ett inställt luciatåg, utan hur skall bygden se ut om det inte finns kvinnor, nog för att fruntimra ställt till med mycket jäkelskap, men där är väl männen lika goda kålsupare.

För mig känns det nu som att Byarådet behöver nya talanger som anordnar julmarknaden, eftersom vi inte längre har något att tillföra och då behövs nya auktoriteter med förmåga.


Bygderådet.


Det har framkommit att många ondgör sig på att kontoret inte är öppet på tider som det tidigare har sagts. Jag är den förste att beklaga att blivit på det viset, men Ingrid som tidigare varit anställd på halvtid, har sedan september arbetat med ett projekt (omsorgsnära tjänster) åt Sambolaget och själv har jag min gård att sköta, så den tid jag gör åt Bygderådet är helt på ideell basis. Den som vill ha hjälp av oss, behöver bara ringa 070-608 84 01, så kommer Ingrid eller jag och hjälper er, om vi är tillgängliga.

Idag vet vi inte hur det utvecklar sig med Bygderådet efter årsskiftet, men förhoppningsvis blir det så att kontoret blir bemannat. Mycket beror på om det blir en fortsättning på Ingrids projekt eller inte, så vi får se vad som sker.

För egen del känns det som jag vill dra ner på uppdragen framöver, eftersom jag inte har det så välbeställt med hälsan och då gör det sig själv.


Funderingar.


Jag har en del tankar om hur framtiden skall se ut i Ramsjö.

Till att börja med måste något göras för att folk skall ha ett arbete som möjliggör deras fortsatta existens på orten och vad skulle det vara.

Det pratas i alla läger om bioenergi och då skulle jag vilja lobba för en pelletsfabrik, för råvaran finns ju inpå knutarna och en förstudie som visar att det är fullt möjligt är gjord genom Bygderådets försorg. Vidare kanske man bör undersöka möjligheterna till ett projekt där det tillverkas diesel av tallskog. Fabriker finns redan i Piteå och Åsele.

En förstudie om ett kraftverk i Kvarnån finns väl också inom möjligheternas gräns.

Vindkraft kan väl också tänkas vara något för framtiden.

Vi har redan en företagare som timrar hus (Hälsinge Hus & Bygg), kanske någon hantverkare vill vidareutveckla den biten med snickerier.

Loa:s Plåtslageri sysslar med takläggning och reparationer.

Hennansjön bör utvecklas för fisketurism och den är seglingsbar söder om Sundsbron.

Fiskevårdsområdet har många fina sjöar som lämpar sig för fisketurism. 

Hafvermans Camping har stor potential till utveckling om marken kan friköpas.

Hembygdsgården på Lugnaudden har kanske vackraste läget i Sverige och dit skulle massor av aktiviteter kunna förläggas.

Lokalt mathantverk är idag en intressant nisch för den som vill prova på.

För den som är intresserad av odling finns mark för grönsaks- och bärodling.

Om allt detta genomförs, folk handlar lokalt och tankar på sin mack, så tror jag Ramsjöborna har stora möjligheter till överlevnad och orten växer väldeliga.


Nu avslutar jag med att önska er alla en riktigt God jul och ett Gott Nytt År.

Er förbundne Lars-Göran "Truls" Larsson.


Ps. Jag får be om ursäkt för de invektiv jag använt, men när man saknar ord blir det lätt så.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej =)

Har du lust att hjälpa mig med en väldigt enkel sak? Nämligen att bli medlem på 2 sidor, det är gratis.

Blir du medlem så kommer jag länka till din blogg, snällt va?



http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=107234



och



http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=158025



är du aktiv på sidorna kommer du få gratis presentkort på H&M, Makeupstore, Kicks, Body shop eller GinaTricot! Det passar väl bra nu till jul och rean? :)



Tack på förhand.



Kram Sanna!

2008-12-17 @ 17:03:44
URL: http://sannawiberg.blogg.se/
Postat av: Christer Kallin

Hej Sanna,



Jag var in på din blogg och läste lycka till med starten av det nya innebandylaget.



MVH



Christer Kallin

2008-12-17 @ 17:34:04
URL: http://xing.blogg.se/
Postat av: Christer Kallin

Hej Sanna,



Jag var in på din blogg och läste lycka till med starten av det nya innebandylaget.



MVH



Christer Kallin

2008-12-17 @ 17:34:31
URL: http://xing.blogg.se/

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter