100 gårdar levererar vår lokala mjölk




100 gårdar levererar vår lokala mjölk

När Peter Lind styr in den stora mjölkbilen i mejeriets pumphall har han 19 ton mjölk från åtta gårdar i Torsåker och Storvik i tankarna. Ett dygn och åtskilliga meter i rostfria rör senare står samma mjölk i butikens kyldisk.

Gefleortens Mejeriförening har ungefär 100 medlemmar från Tärnsjö i sydväst, via Torsåker och upp till Gästrikekusten söder om Axmar.

Två mjölkbilar kör i stort sett dygnet runt för att hämta in all mjölk. Varje gård besöks varannan dag.

När tankbilen är ordentligt rengjord på utsidan öppnar Peter Lind en lucka och tar ut ett provrör som innehåller en liten skvätt mjölk från varje gård. Den snabb-analyserar han i jakten på spår av antibiotika. Först när testet är klart börjar han pumpa över mjölken i mejeriets tank.

Kraven på hygien och spårbarhet är enormt högt ställda. Inget får gå fel. Minsta förorening kan ställa till fantastiskt mycket skada i den känsliga mjölken.

Men Gefleortens mejeri är modernt och har väldigt hög hygienstandard, trots att byggnaderna är från 1950-talet. Faktiskt är hygienen så bra att laboratoriets tester nu ger klartecken att flytta fram bäst före-datum från sju till åtta dagar efter produktion. Testerna på elva dagar gammal mjölk visar att den fortfarande är utmärkt. Men man måste ha lite marginaler eftersom konsumenten inte har sin mjölk i kylen hela tiden.

Från mjölkbilen till jättetanken på 100 kubikmeter strömmar sedan mjölken till ett stort rum med kilometervis av rostfria rör, ventiler, aggregat och tankar. Här pastöriseras, separeras, standardiseras och homogeniseras mjölken på ett par sekunder. Skummjölk och fett skiljs åt, för att sedan blandas ihop igen i lagom proportioner beroende på vilken produkt det ska bli.

Nästan 60 procent av all mjölkråvara hamnar till sist i mejeriets absoluta storsäljare, 1,5-litersförpackningen med mellanmjölk. Men totalt tillverkas 50 olika produkter. Utöver mjölk och fil även yoghurt, crème fraiche och gräddprodukter. Både egna och andras. Bland förpackningarna märks till exempel Ica, Norrmejerier och Milko.

- Vår roll och ledstjärna är och har alltid varit "ditt lokala mejeri". Sen att vi blir intvingade i ett hörn på EMV-produktionen och samarbete med andra mejerier, det får vi acceptera för att klara lönsamheten, säger produktionschefen Hans Wickström.

Trots att livsmedelsjättarna kan ställa stora krav med sina egna märkesvaror är han inte särskilt bekymrad. Det lokala vinner ändå, tror han.

- 2008 har varit ett väldigt starkt ekologiskt år. Men frågan är om inte ordet "nära" har varit ännu starkare. Det är inte fel om det fortsätter på det sättet, säger han.

Lokal mat är uppskattad. Hans Wickström minns gärna vilket ståhej det blev när Willys skulle sluta sälja Gefleortens och gå över till Milko. Kunderna protesterade så våldsamt att kedjan fick backa.

Han sörjer den tid då Gefleortens var ett komplett mejeri med egen ost- och smörtillverkning. De bitarna försvann i samband med ett misslyckat försök att gå samman med Arla i början av 90-talet. Sedan dess har Gefleortens i stället försökt bygga sitt varumärke kring sin självständighet och sin lokala förankring. I år fyller mejeriföreningen 75 år.

Läs mer i Gefle Dagblad


Kommentarer

Var inte feg utan skriv något vackert!:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Smygreklam för din egen blogg/hemsida:

Här skriver du:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se Allmänt BlogRankers.com
webvoter-omröstning
Ge din bedömning av bloggen

1 ganska dålig
2 mindre bra
3 helt ok
4 riktigt bra
5 väldigt bra

Se resultat
hit counter